Saturday, April 12, 2014

ANTARA BAIK DAN TIDAK BAIK


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Dengan nama ALLAH yang MAHA PEMURAH lagi MAHA MENGASIHANI. Selawat dan Salam buat nabi junjungan NABI MUHAMMAD S.A.W.


Bak kata PCL, luar nampak cantik, tapi di dalam ada penunggu. Begitulah yang kerap kita dapati pada sebiji buah kuini. Kulitnya nampak baik dan cantik namun di dalamnya ada ulat. Begitulah juga dengan sebiji telur. Mungkin ia cantik, bersih dan menarik dari luaran, namun siapa tahu, di dalamnya tembelang.

Termasuk jugalah pada manusia. Mungkin kita nampak orang tersebut baik sahaja. Nampak alim. Nampak seperti seorang yang tak mungkin melakukan sesuatu keburukan. Namun, apakan daya di dalam jasadnya ada sesuatu nafsu, hasad, perangai yang kita sendiri tak terfikir yang si dia boleh melakukan sesuatu perbuatan, perkara buruk lagi terkeji.

Bagaimana pula dengan tidak baik? Sesuatu yang tidak baik bukanlah bermakna ia tidak baik. Mungkin yang tidak baik itu membawa kepada kebaikan. Contoh : Misalannya ada seorang penumpang yang terlepas dari menaiki sebuah bas. Keesokannya diberitakan bas yang dia terlepas itu terlibat dalam satu kemalangan dan yang malangnya semua penumpang terkorban. Walaupun ia merupakan suatu yang malang, namun ia adalah satu kebaikan bagi penumpang yang terlepas untuk menaiki bas berkenaan.

Sebagai kesimpulan :


YANG BAIK ITU TAK SEMESTINYA BAIK
YANG TAK BAIK ITU TAK SEMESTINYA TAK BAIK

Boleh juga baca entri ini >> KLIK <<  yang seakan saling tak tumpah dengan entri yang baru ditulis ini.

* Entri ini tiada kaitan dengan mana-mana individu sama ada yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia. Entri ini ditulis setelah aku menimba ilmu dari kursus 3 hari bertajuk Pembimbing Rakan Sekerja.

4 comments:

  1. Walau dimana pun taraf kita, status kita, itu tidak bermakna segala apa yang dilaku kan.. segala apa yang di cakap itu benar dan betul belaka....

    Kita semua hanya insan biasa..punya hati, punya perasaan dan nafsu, bak kata perumpamaan 'rambut sama hitam, tapi hati lain2'... samaada hitam ke , coklat ke atau putih ke rambut seseorang itu kita bolih nampak (pada zahirnya)... tapi hatinya yang hitam ke atau merah ke hanya Allah jua yang maha menngetahui..

    Setiap insan biasa ada kelemahan dan kelebihannya...ada saja cacat celanya..
    wallahu'alam..

    ReplyDelete
  2. orang yang macam ni lebih bahaya bro...tak terduga..
    tapi ada juga muka macam muka pecah rumah, bengis gilor tapi hati baik...hmm

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...