Thursday, February 16, 2012

BUKAN SEMUA YANG PROFESIONAL ITU BAIK





Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Sudah namanya manusia. Kita manusia bukannya malaikat. Manusia ada yang baik dan ada juga yang melakukan keburukan dan kejahatan. Allah, sekiranya memerintahkan malaikat supaya berzikir kepada-Nya, sudah pasti malaikat akan menurutinya tanpa ada bantahan. Tetapi kita manusia yang beragama Islam, apa yang diperintah oleh Allah, ada yang kita turuti dan ada juga yang kita mungkiri. Jadinya, memang benar manusia ini ada yang sentiasa berlaku baik atau sebaliknya.

Golongan profesional... Tak kira doktor, arkitek, guru, peguam, pensyarah dan sebagainya sering dikatakan sebagai golongan yang baik-baik sahaja. Merekalah yang berilmu, merekalah yang mempunyai pendidikan tinggi, merekalah yang profesional, merekalah yang harus dihormati dan sebagainya yang baik-baik belaka. Tetapi benarkah? Sehinggakan ada yang bersuara, eh, mereka ini semua profesional, kita harus dengar cakap dia. (walaupun kita sendiri tidak tahu sama ada mereka berkata benar atau tidak)

Pernah dengar berita-berita yang terpampang di akhbar dan kaca televisyen mengenai GURU MENCABUL MURID, GURU MELIWAT MURID, PEGUAM DISYAKI MEMBUNUH, ARKITEK MENIPU PROJEK, DOKTOR MENJUAL UBATAN PALSU, PENSYARAH PECAH AMANAH dan lain-lain kes yang membabitkan golongan profesional? Jadinya, tidaklah semestinya golongan profesional ini baik-baik belaka. Malahan kesalahan yang dibuat lagi besar berbanding rakyat biasa. Sekejam manapun yang rakyat biasa lakukan kesalahan, sekiranya golongan profesioanl yang melakukan, ia adalah berganda-ganda kesalahannya dipandang masyarakat.

Saya di sini bukanlah membenci golongan profesional ini. Saya cuma ingin menyatakan bahawa kita manusia sama sahaja. Dalam pemikiran ada yang berfikiran baik dan ada berfikiran buruk. Lainlah kepada golongan ahli agama. Ops.. Ustaz dan ustazah juga ada yang berkhalwat. Jadinya, siapa yang kita mahu mempercayai?

Apa yang penting, kita kembali kepada agama. iaitu agama Islam. Islam telah tunjukan jalan-jalan yang lurus dan benar. Kita hanya perlu mengikutinya sahaja.

12 comments:

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...