Tuesday, July 16, 2013

KENANGAN PONTENG PUASA


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Selawat dan Salam buat nabi junjungan Nabi Muhammad S.A.W.

Rehat tengah hari ni ingatkan nak lelapkan mata sekejab, tersengih pula sendirian apabila teringatkan kenangan lama ponteng puasa di zaman kanak-kanak. 

Dulu, aku ni memang rajin menolong mak membuat kuih raya. Balik sekolah je, bila tengok mak buat kuih raya, mesti mahu tolong. Ada satu hari tu, aku tolong mak mengupas kulit kacang tanah. Aku kupas, kupas, sebiji aku masuk mulut. Kupas lagi, terus masuk mulut. Hehe, siap bersembunyi di sebalik tong gas.

Tak habis lagi, bila mak sudah mula memasak kuih dalam ketuhar, mulalah baunya menusuk ke hidung. Bila sudah masak je, aku dalam diam-diam angkat 3,4 biji kuih terus lari masuk dalam bilik. Di dalam bilik apa lagi, dengan pantas aku telah kuih raya tu. 

Gambar sekadar hiasan. Rujukan gambar KLIK

Hai... Macam-macamlah. Tu belum cerita pasal meneguk air paip lagi. Bulan-bulan puasa memang nampak air paip dah macam air sirap. Perghhh.. Dulu mana ingat, air paip masak ke tak, bersih ke tak, asal air je teguk sajalah.

Sekian saja cerita dulu-dulu. Sekarang memang tak buat dah... :)

(Ps : entah kenapa aku tersenyum simpul mengenangkan kisah lama.)

20 comments:

  1. Same le...sy pun ade sejarah ponteng posa gak ms zaman dak kecik. Biasalah tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. HEHE.. MEMANG PERKARA BIASA UNTUK BEBUDAK.. KALAU DAH BESAR, MEMANG LUAR BIASA..

      Delete
  2. jadi nakal la baru senang nak ingat...., ada masuk kolam tak...kolam bilik mandi haha (dulu mane ada shower..lainlah kalau org bandar).

    ReplyDelete
    Replies
    1. MAUNYA TAK NAKAL.. PONTENG SEKOLAH PERGI MANDI LOMBONG.. LOMPAT PAGAR SEKOLAH.. DAH BIASA DULU.. HEHEH.

      Delete
  3. hahaha.. tiba2 saya pun terimas kenangan lama tak puasa dulu. hehehe

    ReplyDelete
  4. minum air paip tu biasalah... nampak je paip mmg nampak air oren, air sirap.. ;) dulu-dulu la masa kecik2...

    ReplyDelete
  5. tapi kalau telan kuih, mesti nak pekena air oren lepas tu...

    ReplyDelete
  6. terbaik...macam ingat juga kisah yang sama nie...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenangan yang sukar kita lupakan geng...aku mahu kita cerita sal di U ari tu..kisah kita berlakon tu geng...hehehe

      Delete
  7. ponteng puasa.. eeemm.. sama arr.. masa kecik dulu memang penah buat tapi sejak dah jadi mak budak ni berdoa moga anak2 tak ikutlah perangai maknya ni.. kihkihkih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. PASTI DIORANG IKUT PUNYALAH.. :)

      Delete
  8. ponteng puasa ya... hihi.. kenangan dulu2 memang kenangan yang tak dapat dilupakan... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. HEHE.. KECIK2 DULU PUNYA CERITA..

      Delete
  9. hehe kalo teringat zaman kanak2 dulu, macam2 hal bila bab ponteng puasa ni kan..kan...

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...