Monday, January 9, 2012

KESAN BERHENTI MEROKOK

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Hari ini 9 Januari 2012, apa peristiwa penting hari ini ya? Ooo.. Mantan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim telah bebas dari tuduhan meliwat. Erm.. Tak kisahlah, bebas ke tak bebas ke, yang nak diceritakan di sini ialah saja nak beritahu yang saya sudah 3 bulan berhenti merokok pada tanggal 3 Januari yang lalu. ;)

Nak diceritakan lagi, selama berhenti merokok ni, adalah juga teguran atau komen yang positif dan negatif dari rakan-rakan sekerja. Tak pastilah apa motif teguran atau komen yang negatif tu, tapi apapun saya menerimanya.




Teguran / komen yang positif :

"Eloklah tu. Bagus, teruskan usaha."

Antara teguran / komen yang negatif (sangka sayalah) :

---> "Tak baik kau berhenti mengejut. Nanti lagi banyak penyakit yang kau akan kena."

---> "Kau berhenti merokok? Kau bersukan? Habislah, lepas ni dia tangkap kat buah pinggang kau."

---> "Kau berhenti mengejut? Bapak aku dulu doktor siap marah pasal berhenti terus. Nak berhenti kena perlahan-lahan."

Sebenarnya saya hanya mendengar sahaja apa yang mereka tegurkan. Nak buat macam mana lagi, saya sudah berhenti merokok, takkan mahu hisap semula. Saya rasakan, kalau menghisap rokok semula, alamatnya tidak berhentilah. Terima kasihlah kepada produk Niquitin kerana sememangnya ia mampu menghapuskan ingatan saya terhadap rokok disamping keazaman dan kesungguhan saya sendiri untuk berhenti merokok.

Beralih kepada kesan berhenti merokok, saya juga mahu berkongsikan sedikit kesukaran saya apabila berhenti merokok iaitu mengalami batuk yang agak teruk. Buat masa ini sudah dua kali saya mengalami batuk yang masing-masing mengambil masa seminggu untuk pulih.

Batuk yang pertama saya kena pada awal berhenti merokok dan keduanya ialah pada masa sekarang. Nak dikatakan teruk, tidaklah sangat tapi kalau batuk tu rasa seperti mahu tercabut saja jantung ini. Lebih-lebih lagi pada waktu malam. Aduhai... sakit dada.

Mahunya tidak sakit, mula menghisap rokok sejak dari sekolah menengah lagi. Orang kata semua tu tindak balas dari racun, nikotin, tar dan lain-lain bahan rokok yang terdapat dalam badan. Erm.. Tak mengapalah. janji saya sudah berhenti merokok. Batuk sedikit-sedikit, kena tahan sajalah.

Jadinya, saya menyeru kepada perokok-perokok di luar sana, marilah sama-sama berhenti merokok. Satu motivasi saya untuk berhenti merokok ialah kerana fatwa telah dikeluarkan bahawa merokok ialah HARAM dan yang HARAM itu sekiranya dilakukan adalah BERDOSA. Sudah cukuplah dosa yang secara sedar atau tidak sedar dilakukan, tak mahu menambah dosa lagi. Bagi yang ingin mencuba menghisap rokok tu, lupakan saja niat tu.




v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v

Mahu berhenti merokok? Hubungi saya segera!


93 comments:

  1. PENGOMEN PERTAMA LAGI?HOHOHOHOHOHO...AKU PUN SELALU DENGAR BRO ORANG CAKAP MACAM TU,TAK LEH BERHENTI MENGEJUT,KENA PELAN2....TAPI AKU...HEHEHE..ADEHH..MAKIN KUAT DERRR

    ReplyDelete
  2. AMRY : KO BACA PERENGAN TERAKHIR, SEMOGA TERBUKA HATI KO..

    ReplyDelete
  3. Selamat berjaya ye Fairus.Semoga lelaki² di dunia dan wanita yang menghisap rokok berhenti segera.

    ReplyDelete
  4. leez akan bg komen +ve! sbb leez mmg kagum sgt2 dkt perokok tegar yg dah quit smoking! bagus! teruskan utk katakan xnk pd rokok, key! pedulik la dgn ckp2 parasit yg xtau ape2 psl kesihatan tuh! look forward for the good! ;)

    ReplyDelete
  5. ooppss! nk tambah 1 lg, since kawen, my 'sayang' pun dah quit smoking. alhamdulillah..

    ReplyDelete
  6. hah elok saya bg bf saya baca entry ni, biar dia sedar sket. huhu

    ReplyDelete
  7. berhenti terus je...bpk aku 40tahun hisap rokok henti terus xde pape pun..

    ReplyDelete
  8. alhamdulillah bro..

    teruskan usaha ini..jangan sesekali tergoda dgn anasir jahat di luar sana..keep it up, bro...

    ReplyDelete
  9. Ya! bagus tu ! anda telah membuktikan kejayaan anda!

    ReplyDelete
  10. SANGRATOO, ARELEEZ, LYA, FAIZ, SAHRROM, MADAM DAN IARYYLR, TERIMA KASIH KERANA MEMBERI KOMEN.. ;)INSYAALAH SAYA TERUS BERUSAHA BERHENTI MEROKOK...

    ReplyDelete
  11. Alhamdulillah..... ;)
    pd sy,tiada faedah langsung bab merokok ni.... so,kamu dh boleh berhenti,bagus.good job.
    teruslah ajak2 kwn lain yg merokok untk berhenti.....

    ReplyDelete
  12. C.H : TAK PANDAI NAK AJAK RAKAN LAIN BERHENTI MEROKOK..

    ReplyDelete
  13. Alhamdulillah, uncle tak pernah merokok...

    ReplyDelete
  14. Sdang mencari info, nk support kwn yg tgh usaha tuk berhenti merokok.. Thks for sharing..

    ReplyDelete
  15. Saya juga sedang bhenti merokok...on the sport, ttpi tiada niquiitin..3 hari selepas bhenti saya cuba bersukan, ttpi semput pula...harap ianya bertambah pulih

    ReplyDelete
  16. ANON : SEKARANG SAYA RASA UDARA LEBIH SEGAR...

    ReplyDelete
  17. As salam..saja nak kongsi juga, hari ini genap seminggu aku berhenti merokok dan aku harap dapat berterusan selama2nya.

    Aku bersyukur Allah tolong aku berhenti mrokok dgn situasi aku terjumpa sorng gadis comel muda 4 taun bwh ak, di negeri org & aku bri nom enset & dia reply & ak kawan dgn dia & ak pn nak baiki diriku utk masa dpn bkal kluarga ak dgn berazam berhenti mrokok bila start callin gadis trsebut..

    Lps tu, dpt tau dia pn ad rapat dgn kawan2 laki dia yg lain (jnis lyan rmai laki), & ak sdikit frust (ak still fren dgn gadis trsebut skrg tapi tak brharap sgt just jadi fren yet stranger..pray for me to be a patient man)& aku truskan usaha berhenti mrokok dengan niat bukan kerana gadis trsebut tapi dgn niat kerana Allah. Alhamdulillah..

    ReplyDelete
  18. v.v.v : semoga terus berhenti.. aku sudah masuk 5 bulan berhenti merokok.. syabas..

    ReplyDelete
  19. Yang pastinya kalo nak berhenti merokok itu bukan sesuatu yang mustahil.Syabas kepada yang sudah berhenti merokok.

    Amaran!!
    Ebook ini boleh membahayakan syarikat pengeluar rokok!!
    http://goo.gl/aLFb0

    ReplyDelete
  20. ANON : YA.. YANG PENTING ADA KEMAHUAN UNTUK BERHENTI..

    ReplyDelete
  21. ayah aku slalu beli rokok surya...makin kerap aku isap okok...adoiii

    ReplyDelete
  22. FERUZ : DALAM KELUARGA SAYA ADA 8 ORANG LELAKI TERMASUK BAPA SAYA. DULU SEMUA JYANG LELAKI MEROKOK, TAPI SEKARANG HANYA TINGGAL 2 ORANG SAJA YANG MEROKOK..

    ReplyDelete
  23. Lepas berhenti merokok..sya kena penyakit misteri bro..dah setahun berhenti tetapi asal petang je otot2 dada, belakang, leher semua sakit...kadang2 bleh jd stres..kesan berhenti merokok mengejut kot

    ReplyDelete
  24. ANON : MUNGKIN MASING-MASING PUNYA BADAN.. ALHAMDULILLAH, SAYA TIDAK BERASA APA-APA SAKIT YANG TERUK..

    ReplyDelete
  25. aku dulu seorg perokok tegar.aku mula kuat merokok di usia 15thn.makin lama makin kuat aku merokok...satu hari paling kurang 10 btg...sekarang ni dh nk masuk 4 bulan jantung aku x berasap.aku berhenti mengejut! xder pon demam! xder pon batuk2 yg teruk! syukur alhamdulillah xder pekara yg tidak diingini berlaku! kalu nk berhenti! berhenti jer! x pyh nk ckp kene slow2! ini semua pangkal hati bro! sekarang aku bebas dari rokok! kelebihan berhenti rokok: duit terlalu jimat! nafas lancar! badan x berbau! nafas x berbau! gigi dan gusi dh x slalu sakit! yg penting org2 yg berdekatan dgn anda pon selamat...renung2kn! selamat mencuba! ...('',)...

    ReplyDelete
  26. FAIRUZ : SAYA PUN DAH LAMA BERHENTI MEROKOK NI.. DAH TAK INGAT BILA START BERHENTI DULU..

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum..

    Alah bisa tegal biasa. Bila dah dapatkan biasakan diri jauh dari rokok maka suatu masa akan berjaya jugakkan.. tahniah..

    ReplyDelete
  28. HAFIZI : WAALAIKUMUSALAM.. ALHAMDULILLAH.. SUDAH HAMPIR SETAHUN SAYA BERHENTI MEROKOK..

    ReplyDelete
  29. 2 Ogos 2012 - genap 2 tahun saya berhenti merokok. tanpa bantuan niquitin pun... kalau nak berhenti merokok hanya perlu tanamkan azam yang kuat dan persetankan kawan2 yang cuba bagi tanggapan negatif.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ALHAMDULILLAH.. TIADA LAGI NAFSU MEROKOK DALAM DIRI SAYA..

      Delete
  30. alhamdulilah....aku berenti tahun lepas 2011 seminggu seblum puasa sampai sekarang dah setahun...aku start isap masa form 5 then dok u lg banyak isap n time keje.
    setelah aku nk kawin lepas raya 2012 mmg aku nekad nk berenti ..mmg berjaya..yg penting lawan nafsu ketagih...n rajin kumur mulut kita.

    ReplyDelete
  31. aku antara perokok yg tegar jugak...aku start hisap pada tahun 1998 (form 4) kes saja syok2.then start masuk uni...aku dh merokok secara profesional lebih dari 15 batang sehari.bila aku dah keje lagi teruk..coz aku banyak dok site projek.byk rokok diorg kc free kt aku masa tu..pernah gak aku berenti 6 bulan then isap balik....tapi tahun 2011 (13 tahun) aku berhenti sebab nk kawin n doc nasihat coz hidung aku blocking...sampai sekarang dh setahun dah aku berenti..mengenjut gak berenti...mmg selesa aku bernafas..xrisau lagi effect pada famly.

    ReplyDelete
  32. ANON : ALHAMDULILLAH.. NAFAS BARU BUAT KITA..

    ReplyDelete
  33. Takniah bro! Aku pun ada share story pasal berhenti merokok ni!

    ReplyDelete
  34. OK GHAZALI.. NANTI AKU JENGAH BLOG KAU..

    ReplyDelete
  35. Saya baru berhenti rokok dua bulan itupun sebb kena batuk sb sakit tekak. Tapi bila skt tekak dah hilang kahak pulak tak hilang2. Saya batuk sebb ada kahak je kat tekak. Rokok dah tak hisap. Adakah itu tanda2 org yg nk berhenti merokok. Dah 20 thn hisap rokok rase dah cukup la.

    ReplyDelete
  36. ERM.. TAK PASTI PULAK.. APA-APA PUN SELAMAT BERHENTI MEROKOK..

    ReplyDelete
  37. Assalam .sy berhenti merokok dah 2 tahun .Alhamdulilah semakin sehat .sy berhenti mengejut je.pd mulanye mmg sukar nakmenahan ketagihnye .dada rasa perit ketat.mata cepat ngantuk .rasa mcmnak demam pim ada .tp sy kuatkan semangat .Alhamdulillah smpi skrg berjaya berhenti 2 thn sudah.mmg bnyk faedah berhenti merokok ni .hidup sihat duit jimat

    ReplyDelete
  38. ANON : ALHAMDULILLAH DAN SYABAS..

    ReplyDelete
  39. salam.. mahu berhenti merokok?? cuba kaedah yang ditawarkan di sini... semoga memberi manfaat buat saudara =)

    Jom Berhenti Merokok

    ReplyDelete
  40. ANON : ALHAMDULILLAH.. SAYA SUDAH BERHENTI MEROKOK.. :)

    ReplyDelete
  41. saya nak cuba lah... saya nak cuba sekali dengan niquitin tu..... rasa menyampah kat diri sendiri bila merokok ni

    ReplyDelete
  42. Siapa yang nak cuba kaedah semula jadi untuk berhenti merokok boleh layari http://jomhenti.webs.com/

    ReplyDelete
  43. Salam pada semua. Pada 22 hb januari 2013, tiba2 aku xnak merokok, walhal aku dah merokok sejak usia 14 tahun, skarang 47 tahun- di mana selama selama 30 tahun isap dunhill, 3 tahun terakhir aku main balut jer- DRUM mixed dgn cherry flavor (manual guna kertas balut tembakau).
    skarang dh 19 hari... aku berhenti macam tu ajer, just like that...tanpa ganti gula2 atau apa pun.
    tapi... 2-3 hari ni, aku rasa mudah letih, mudah mengantuk... aku tanya dngan sorang nurse dan sorang doktor- mereka kata xboleh brenti mengejut sebab body sorang perokok mesti ada nikotina... isshhh.. konpiuslah..xkan aku nak isap balik... so, kawan2..please advise...

    ReplyDelete
    Replies
    1. TAK PERLU HISAP ROKOK KEMBALI.. KALAU SUDAH BERJAYA BERHENTI TU, BIARKAN TERUS BERHENTI..

      Delete
  44. Sy nak tanye,lepas berenti ni mmg bergantung ke kat niquitin tu?atau ok je kalau tak mkn?sy tgh plan nak belikan ke husband ni.nak jgk tau sikit2..pastu lepas berenti rokok mmg rasa nafas pendek2 ke?sementara je ke atau sampai skrg rasa mcmtu?risau jugak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. INSYAALLAH, LEPAS MAKAN NIKOTIN DAN KENA ADA KESUNGGUHAN BARU BOLEH BERHENTI MEROKOK.. JANGAN RISAULAH, DAH BERHENTI TU KIRA LAGI SIHAT DARIPADA MENGHISAPROKOK..

      Delete
  45. Untuk menjawab segala mitos dan ketahui fakta klik je kat www.whyquit.com

    ReplyDelete
  46. salam...saya merupakan perokok tegar,,,mula belajar merokok dari umur 18thn lagi...skrg dah masuk era umur 4series.....saya br berenti rokok pada 20june lalu...pasal kena kena heart attact....maybe yang maha esa bg saya peluang ke dua....memang sengsara melawan ketagihan serta terpaksa berpantang,maklumlah kalau dah dapat serangan jantung mcm2 benda pemakanan kena control ,saya tekatjn hari melawan perbagai rasa dan perasaan pasal xhisap rokok,,,kemurungan menjadi2....tapi saya tetap cuba n lawan balik....saya xambik apa2 suplimen untuk stop smoking selain dari ubat untuk jantung...alhamdulillah hari ni dah 13hari saya xsentuh rokok....dan saya akan cuba..".winning d war of d MIND "

    ReplyDelete
    Replies
    1. TERUSKAN USAHA BANG.. INSHA ALLAH BERJAYA.

      Delete
  47. Salam.. aku br sebulan berhenti rokok. Mula merokok seawal umur 13 thn dan menjadi tegar pada umur 16tahun.. aku nk berhenti rokok dah lama. Tp xdpt. 2thn aku cuba n akhirnya aku berjaya berhenti pada umur 29. Ini semua hikmah dari sakit gastrik yang aku rasa truk. Mula2 aku stop smoking mmg terasa ngantuk slalu n rasa mcm dada dicucuk dengan jarum. Sakit. Tp dah sebulan alhamdulillah semua dah normal. Cuma sekarang aku tengah berusaha mencari ubt gastrik yang sesuai dengan bdn aku. Kepada perokok berhentilah sebelum anda sakit

    ReplyDelete
  48. Salam.. aku br sebulan berhenti rokok. Mula merokok seawal umur 13 thn dan menjadi tegar pada umur 16tahun.. aku nk berhenti rokok dah lama. Tp xdpt. 2thn aku cuba n akhirnya aku berjaya berhenti pada umur 29. Ini semua hikmah dari sakit gastrik yang aku rasa truk. Mula2 aku stop smoking mmg terasa ngantuk slalu n rasa mcm dada dicucuk dengan jarum. Sakit. Tp dah sebulan alhamdulillah semua dah normal. Cuma sekarang aku tengah berusaha mencari ubt gastrik yang sesuai dengan bdn aku. Kepada perokok berhentilah sebelum anda sakit

    ReplyDelete
    Replies
    1. WSALAM.. SEBENARNYA SAYA DAH HISAP ROKOK KEMBALI.. SANGAT MENGECEWAKAN.. SAYA DAH SETAHUN BERHENTI.. ADUHAI..

      Delete
  49. Sayangnye...dah setahun isap balik....Aku baru je berhenti 4 hari...

    sebelum ni dah 3 tahun berhenti...pastu isap balik 5 bulan lepas....

    Tetiba nyesal plak..hidup mcm sengkek..rezeki mcm kurang...wife kecewa sebab start smoking...kat opis bau rokok kat badan...so dalam 4 hari ni..rasa mcm dapat kembali kepada normal...tapi simptom batuk dah kaw dah ni....tapi mcm takde hal lah..dulu berhenti mengejut...kali ni pun mengejut gak..yang penting azam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SAMALAH.. AKU PON KECEWA DENGAN DIRI SENDIRI..

      Delete
  50. As Salam ... aku pun na berhenti merokok.. tapi aduhhhhhhhhhh..

    ReplyDelete
  51. Bro..kesan berhenti mrkk mmg skt...skg aku merasainya...

    ReplyDelete
  52. Kesan berhenti mrk mmg skt...skrg aku mengalaminya...berdoa n tawakal sja pd allah...

    ReplyDelete
  53. Salam, sy baru saje brhnti mrkok brmula 1ramadhan yg lpas..xde gune ubat pape pn... alhmdllh, xde kesan, batuk, sakit pape pn stkat ni.. mmg betul, klo nk bnti xblh bnti slow2.. kne bnti mngejut.. sebulan pertama bnti rokok mmg rase keseronokan sbb dh xsentuh rokok.. cume satu je harapan sy.. sy dh xnk trjebak dgn rokok smpai bile2... insya Allah aamiin..

    ReplyDelete
  54. pasang niat... sahaja aku berhenti merokok, kerana Allah Taala..

    pastu byk minum air kosong, bila lapar, makan....malam bykkan pergi gym, seimbangkan balik..
    atau membaca... mengantuk trus tido,
    xperlu lepak2 sgt...

    ReplyDelete
  55. Ada yang merasai kesan apabila berhenti merokok secara mengejut, ada yang teruk, ada yang biasa-biasa, ada yang langsung tiada kesan. InsyaAllah semoga berterusan.

    ReplyDelete
  56. Sakit dada . Sesak nafas and krem kat perut tu mmg effect berenti ke bro . Da 2 bulan berhenti . 2 bulan jugak la suffering from pain .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga terus berjaya berhenti merokok.. Tahniah.

      Delete
  57. aku behenti mengejut xde ape pn. dh 16thn mrokok. never give up

    ReplyDelete
  58. Salam semua.. sy dh 3 ari brenti merokok.. mcm2 dugaan brenti merokok ni.. sesak nafas.. letih.. susah nk tido.. fikiran bercelaru.. nk marah jer.. sy isap rokok 20thn.. doakan sy moga di kuatkn semangat utk trus brenti merokok.

    ReplyDelete
  59. Salam semua.. sy dh 3 ari brenti merokok.. mmg dasyat penangan brenti merokok.. sesak nafas.. jantung berdebar2.. konfius.. letih.. lemah.. susah tdo.. bfn pnas tp x demam... sy perokok tegar dh 19thn.. ni doc suh brenti sbb kolestrol sy naik.. doakn sy moga dpt trus brenti merokok yer..

    ReplyDelete
  60. Salam semua.. sy dh 3 ari brenti merokok.. mmg dasyat penangan brenti merokok.. sesak nafas.. jantung berdebar2.. konfius.. letih.. lemah.. susah tdo.. bfn pnas tp x demam... sy perokok tegar dh 19thn.. ni doc suh brenti sbb kolestrol sy naik.. doakn sy moga dpt trus brenti merokok yer..

    ReplyDelete
  61. Bro sakit pinggang tu mmg kesan sampingan dia ke sbb dah berhenti merokok 3 bulan sampai skrg tak hilang lagi sakit pinggang ni

    ReplyDelete
  62. sy dah 4 bulan berenti rokok. sy berenti scara mengejut masa tu sya demam teruk sgt sya pegi klinnik doctor tambah air dalam badan . ade nurse laki dekat situ dia tengok sya sya buat tidur pastu dia tersentuh kat paha sya tengok dia sy jadi lain macam je sya bukan ska kat laki tapi entah lah. balik dari rumah sya janji tak hisap rokok lagi sebab tengok dia sy rasa bermimpi. masa bereinti rokok semua benda tak boleh buat rase nak marrah orang rasa tension nak keluar rumah jadi takut jadi lain macam je rasa tak cool . kebaikan berenti bangun pagi tak rasa bengang kepala atau sumbat hidung rasa cergas nafas lancar tak mudah penat . tapi tak hisap rokok sya rasa blur dan tak boleh minum air manis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih baik sakit sedikit sekarang dari sakit yang teruk kemudian.

      Delete
  63. as salam..saya dah 2 bulan berhenti merokok..saya hisap rokok dah 20 tahun..mula2 masa berhenti memang mcm2 simptom yang datang seperti sakit kepala,sakit dada,berdebar2..loya,pening,rasa nk marah,tidur selalu terjaga,sakit belakang dan sakit pinggang..alhamdulillah lama2 sakit tu hilang dan tubuh badan sihat seperti sediakala..yang penting berdoa bnyk2 kepada Allah.

    ReplyDelete
  64. Petua paling mujarab nak quit smoking ialah teguhkan hati,mentaliti mantap,doa pada yang berkuasa(ALLAH)...hati penguat kpd semangat dan usaha...apa2 pun mula dgn niat...

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.