Wednesday, February 15, 2017

BAS MINI : TINGGAL KENANGAN

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Dengan nama ALLAH yang MAHA PEMURAH lagi MAHA MENGASIHANI. Selawat dan salam nuat nabi junjungan NABI MUHAMMAD S.A.W.

Perkhidmatan Bas Mini diperkenalkan pada 23 September 1975 meliputi 60 laluan termasuk hampir semua kawasan perumahan di Lembah Klang. Kebanyakkan warga kota bergantung kepada Bas Mini untuk bergerak dengan mudah.

Tambang bas pada asalnya hanya 40 sen, kemudian dinaikkan ke 50 sen pada tahun 1991 dan dua tahun kemudian dinaikkan lagi ke 60 sen.









Perkhidmatan Bas Mini tidak mempunyai jadual yang tetap. Pengusaha perkhidmatan pula dibayar mengikut bilangan trip dan jumlah kutipan tambang dalam sehari berasaskan sistem komisen.

Ketika era keemasannya pada awal tahun 1980-an, terdapat 1,200 Bas Mini di Lembah Klang yang melibatkan lebih 300 pengusaha dan 7,000 orang pekerja. 

Pada awalnya, setiap bas Mini mempunyai warna yang berbeza mengikut laluannya. Pada tahun 1990 warna merah jambu dan jalur putih telah dijadikan warna piawai dan ditetapkan oleh Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Paduka Rahmah Osman. 

Perkhidmatan bas Mini dihentikan di bandar raya Kuala Lumpur pada 1 Julai 1998. Sememangnya bayangan Bas Mini merah jambu yang biasanya dibawa laju di jalan raya dengan keadaan penumpang yang berhimpit-himpitseperti sardin akan tetap segar dalam ingatan.

4 comments:

  1. di Sabah ni masih menggunakan bas hehehe

    ReplyDelete
  2. bas besar dgn bas mini..dua2 masi beroperasi disini hehe
    btw..lamanya sy menyepi takda entri baru, ada yg lagi lama hehe bw sini

    ReplyDelete
  3. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Apakah Anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami http://kbagi.com/ atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.
    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.