Monday, October 19, 2015

APABILA FRASA 'BERAT' DILIBERALKAN!

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Dengan nama ALLAH yang MAHA PEMURAH lagi MAHA MENGASIHANI. Selawat dan salam buat nabi junjungan NABI MUHAMMAD S.A.W.

Alhamdulillah, malam Sabtu yang lepas, berpeluang mendengar ceramah agama di dataran Pusat Islam Melaka. Ceramah agama itu bersempena Karnival Falak negeri Melaka. 

Banyak juga pemahaman yang dapat dipelajari dari ceramah tersebut. Cuba yang masih terngiang-ngiang di kepala otak aku ini ialah tentang usaha untuk meliberalkan bahasa terhadap sesuatu benda atau perbuatan yang mungkar. 

Meliberalkan bahasa agar ia seakan-akan boleh diterima oleh masyarakat tanpa ada suatu kesalahan yang berlaku atau meringankan sesuatu kesalahan agar ia tidak nampak berat.

Antara contoh yang diberikan oleh ustaz tersebut yang sempat aku masukkan dalam sel otak aku ni ialah frasa ialah :


Betul ke perkataan ini diliberalkan? Jom kita cuba membuat contoh...

A. Emak.. Maafkan Bella mak, Bella sudah terlanjur.

B. Emak.. Maafkan Bella mak, Bella sudah berzina.

Berzina itu adalah satu kesalahan besar dan salah satu dosa besar. Tapi apabila ia ditukarkan dengan perkataan terlanjur, nampak macam kecil sahaja kesalahan itu kan?

Begitu juga dengan contoh ini...

A. Bro.. jom ke disko malam ni, GRO baik-baik tu..

B. Bro.. jom ke disco malam ni, pelacur baik-baik tu..

Sedapkan sebut GRO dari pelacur? Nampak suci je.. Nampak macam tiada kesalahan saja.

Sekian saja perkongsian hari ini. Yang baik itu datangnya dari Allah SWT, salah dan silap dari kelemahan diri ini sendiri.

Wallahuaklam.

6 comments:

  1. Salam selasa....
    nampak sangat meliberalkan bahasa ni byk kesan negatif nya... kira mcm salah guna bahasa juga...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bahasa tak salah.. Tapi bahasa tu ditukar menjadi 'ringan'

      Delete
    2. bila dah terlalu ringan jadi mcm tu kan...uhuhu

      Delete
  2. oo nampak juga di situ jadi ianya macam bukan kesalahan

    ReplyDelete
  3. Ada lagi nak tambah.. Riba = Faedah.

    Huhu.. Faedah tu..

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...