Thursday, August 20, 2015

FORMULA MATEMATIK YANG RAMAI TIDAK TAHU

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Dengan nama ALLAH yang MAHA PEMURAH lagi MAHA MENGASIHANI. Selawat dan salam buat nabi junjungan NABI MUHAMMAD S.A.W.

Sebenarnya aku tertanya-tanya juga, bagaimanalah orang mencipta formula matematik. Bagaimana agaknya dia boleh terfikir untuk membuat suatu formula bagi mendapatkan satu jawapan. Eh! Tak terfikir dek akal aku. 

Dalam duduk berfikir tu, aku mencuba membuat satu formula (konon-konon) bagi menunjukkan satu pernyataan. Maka dengan itu, terjadilah formula (seakan-akan) seperti ini.


Agak-agak ada sesiapa memahami apa yang hendak aku sampaikan melalui formula di atas? Kalau ada yang tahu sebelum aku memberi jawapannya, dia memang power giler!!

Formula ini aku cipta hasil dari pengalaman aku sendiri dan aku puas kaji dan mengkaji untuk mengukuhkan formula aku ini. Kini, tibalah masanya dengan rasminya aku melancarkan formula ini untuk tatapan orang ramai.

Formula ini sebenarnya memang baik. Jawapan dan pelaksanaan dari formula ini berfungsi merehatkan tubuh dan minda bagi seseorang individu. Tetapi formula ini perlu ditepati dengan betul, sekiranya tidak, ia akan mengakibatkan sesuatu yang buruk berlaku!

Pastinya ada yang tak sabar untuk mengetahui apakah jawapan bagi formula ni kan? Jadi tanpa melengah masa lagi, aku akan bongkarkan sekarang...

* Kita mulakan dengan 1pm. Ini sangat senang! Ia bermaksud 'pukul 1 tengah hari'

* 1zb pula adalah singkatan kepada huruf 'Z'. 1zb di sini bermaksud 'ada (1) satu huruf  z (b) besar'

* Manakala 2zk bermaksud 'ada (2) dua huruf z (k) kecil

* Apabila 1zb ditambahkan dengan 2zk maka terhasillah "Zzz"

* Jawapan yang sebenar hampir diperolehi dengan kita mendapat klunya iaitu 1 tengah hari = Zzz

* Jadi, jawapan bagi formula di atas adalah "TIDUR"

Tidur!!! Ye tidur.. Bukankah kalau kita tidur sebentar pada waktu rehat tengah hari kita akan menjadi segar semula selepas bangun tidur. Badan pun menjadi cergas untuk memulakan kembali tugasan. Malah sel-sel otak pun terus berhubung dan apabila sel-sel otak tersebut berhubung maka terhasillah formula yang aku buat ini. 

Jadi, memang ternyatalah TIDUR adalah jawapan bagi formula 1pm = 1zb + 2zk. Sekian terima kasih. Harap-harap ramai antara kita yang akan menggunakan formula ini. Sesiapa yang memang dah biasa guna formula ini, kita memang geng.

*****

Ini entri merapu, jangan ambil serius sangat!

2 comments:

  1. tidur = nikmat. indah. nyaman. zzzzzzzzzzzz...........

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe.. Betul, memang nikmat bila dapat tidur.

      Delete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...