Monday, July 13, 2015

KISAH PELITA DI HARI RAYA AIDILFITRI

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Dengan nama ALLAH yang MAHA PEMURAH lagi MAHA MENGASIHANI. Selawat dan salam buat nabi junjungan NABI MUHAMMAD S.A.W.

Dari zaman aku kecil hinggalah sudah nak masuk 3 orang anak, beginilah tugasan aku setiap musim perayaan Aidilfitri, iaitu memasang pelita. 

Dah jadi macam adat. Kalau tak pasang pelita, macam tak meriah. Nak juga sekali tak nak pasang pelita, tapi rasa macam tak best pula. Jadi aku jugalah yang bersemangat nak pasang benda ni semua.


Bukan ada niat lainpun pasang pelita ni. Saja suka-suka. Senanglah juga nanti anak-anak buah aku main bunga api di halaman rumah. Anak buah pula ramai, sudah 30++ orang, mahunya meriah bila berkumpul ramai-ramai.


Tiap-tiap tahun asyik berubah saja cara display pelita ni. Tahun ni, aku buat seperti gambar di atas. Jimat sedikit kayu. Kalau tak, biasanya aku akan beli kayu bulat (kayu batang penyapu) untuk dibuat tempat gantung pelita.

Tiap-tiap tahun juga perlu keluarkan kos untuk pelita. Mana taknya, setiap tahun kayu dah hilanglah, pelita dah hilang, rosak, jadi perlu dibeli baru. Syukurlah tahun ni, pelita tak perlu dibeli. Mak aku dah simpan awal-awal. Cuba perlu beli sumbunya saja.


Sekian saja kisah pelita dari aku, dah jom kita main bunga api. :)

4 comments:

  1. Kalu tak bila lagi nak meriahkan bulan Ramadhan kan... rindu bulan Ramadhan.. Salam Lebaran dari mommylina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam lebaran.. Selamat hari raya.. Maaf zahir dan batin.

      Delete
  2. betoi3. rumah sy pon tiap tahun pun mesti nak psg pelita. kalo tak psg rasa x lengkap.

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...