Tuesday, June 23, 2015

TIPS UNTUK MEMBELI KUIH RAYA

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Dengan nama ALLAH yang MAHA PEMURAH lagi MAHA MENGASIHANI. Selawat dan salam buat nabi junjungan NABI MUHAMMAD S.A.W.

Zaman sekarang tak macam dulu. Semua orang nak senang. Kuih raya pun beli saja. Kalau dulu, dari pagi sampai ke nak masuk masa berbuka emak-emak kita sibuk menyiapkan kuih raya.

Oleh kerana ramai yang dah malas nak membuat kuih raya, sini aku tunjukkan sedikit tips untuk membeli kuih raya. Bukan banyakpun tipsnya, cuma satu je yang utama iaitu : 

"perlu pastikan kuih tu jenis kuih yang kita suka makan dan bukannya orang lain suka makan." 

Sebab apa? Sebabnya ialah supaya kuih itu habis dimakan dan tidak membazir. Kita ni, masa membeli tak ingat dunia. Semua kuih nak dibeli, semua kuih hendak dirasa. Akhirnya Syawal bertemu Syawal, kuih yang dibeli tak habis-habis kemudiannya dihumban ke tong sampah. Membazir namanya tu! (Huh! Macam pengalaman sendiri je ni)

Ooo.. ok., tu aje tipsnya. Rasa-rasa bermanfaat, boleh dibuat pedoman. Kalau tak, lupakan saja.

Bawah ni, kuih raya yang aku suka dan pasti akan dibeli sebab ia sedap dan buatan kakak aku. Hehehe... Selamat membeli belah kuih raya!



4 comments:

  1. salam Ramadhan ke 7..
    sy klu beli kuih raya mmg akan beli yg sy suka & anak suka..hihi.. jarang membazir...

    ReplyDelete
  2. Dah 2 tahun takde mood nak baking kuih raya
    Tunjuk je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunjuk yang benar.. Tak benar nanti membazir.. :)

      Delete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...