Tuesday, June 23, 2015

HANCUR TANGAN KERANA MERCUN!


Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Dengan nama ALLAH yang MAHA PEMURAH lagi MAHA MENGASIHANI. Selawat dan salam buat nabi junjungan NABI MUHAMMAD S.A.W.

Tiba saja bulan puasa, ada saja kes melibatkan kemalangan akibat bermain mercun. Kejadian baru berlaku di Tanjong Sepat, Selangor, seorang kanak-kanak berumur 4 tahun telah hancur tangan kirinya akibat bermain mercun.


Ya.. Allah! Sampai begini sekali tangan kau hancur dik.. Bukan tangan saja yang hancur, pasti hati ibu bapa pun hancur luluh melihat keadaan anaknya begini.

Nak beri nasihat, aku juga seorang bapa, jadi sama-samalah kita saling ingat mengingati. Hindarilah anak-anak kita dari bermain mercun di musim-musim perayaan ini. Kalau nak juga berasa beraya, berikan saja mercun pop-pop yang tidak merbahaya.

Sebenarnya kerajaan Malaysia sudah lama mengharamkan penjualan dan bermain mercun, tetapi rakyat kita masih degil. Hendak juga bermain mercun di musim perayaan.

Untuk para penyeludup, apa mereka tidak rasa bersalahkah dengan apa yang terjadi pada adik ini? Begitu juga penguatkuasa-penguatkuasa yang 'menutup mata' melepaskan barangan seperti ini masuk dari sempadan negara, sekiranya anda bertugas dengan berintegriti, pasti perkara seperti ini tidak berlaku dalam negara Malaysia.

2 comments:

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...