Monday, September 22, 2014

BERSEPAI KEPALA KALAU KENA!!



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Dengan nama ALLAH yang MAHA PEMURAH lagi MAHA MENGASIHANI. Selawat dan Salam buat nabi junjungan NABI MUHAMMAD S.A.W.


Kat kampung aku panggil benda ni GUNDU. Gundu ni boleh dibuat 2 perkara. Yang pertama boleh dibuat main jentik getah, yang keduanya ialah tembak cicak. 

Masa aku kecil-kecil, tak selalu main jentik getah. Yang biasanya ialah melastik cicak dengan menggunakan gundu. Kebiasaannya, kitorang buat operasi mencari cicak pada hari Jumaat. Masa dulu dengar orang kata, bunuh cicak pada hari Jumaat dapat pahala. Erm.., tak pastilah kebenarannya.

Benda ni jangan buat pasallah... Kalau kena kepala cicak boleh bersepai dibuatnya. Cicak kalau nampak benda ni, memang langkah seribu le jawabnya.

Inilah saja cerita buat hari ni.. Sekali teringat zaman silam kecil-kecil dahulu. Nostalgia sungguh.

14 comments:

  1. kasi tembak ekor dia sampai putus. lepas tu tunggu cicak yang sama jumaat minggu depannya...

    ReplyDelete
  2. Nak 1. Kat umah banyak cicak...hehehe...Saya pakai getah biasa pastu tembak pakai kertas.

    ReplyDelete
  3. hahaha.. ada kat rumah skrg.. en suami suka pakai lastik cicak.. smpai anak pun dah tau kegunaan nya..ohh panggil gundu erk? hehe...
    **En suami sy org Jus, Selandar, Jasin Melaka.. :)

    ReplyDelete
  4. Masa kecil-kecil ni biasa buat tembak cicak ngan main lompat guna getah warna coklat je, dulu tak ada warna warni macam ni

    ReplyDelete
  5. salam. hoho adik sy suka tembak cicak guna gundu ni..

    ReplyDelete
  6. Macam pernha nampak je mende ni...

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...