Friday, April 4, 2014

KESAN PENGGUNAAN TELEFON PINTAR TERHADAP HUBUNGAN KEKELUARGAAN DAN SAHABAT HANDAI


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Dengan nama ALLAH yang MAHA PEMURAH lagi MAHA MENGASIHANI. Selawat dan Salam buat nabi junjungan NABI MUHAMMAD S.A.W.

Teknologi telefon bimbit bergerak laju di dunia ini. Begitu juga di Malaysia, perkembangannya bermula dari sebuah telefon bimbit yang bersaiz besar dengan fungsi untuk menelefon saja sehingga kini ia telah menjadi sebuah telefon pintar yang mempunyai pelbagai fungsi dan aplikasi.

Memang tidak dinafikan bahawa perkembangan teknologi ini adalah baik, namun begitu, sekiranya jika tidak dikawal ia boleh membawa keburukan kepada hal-hal lain seperti kepincangan di dalam hubungan kekeluargaan dan sahabat handai. Kepincangan ini dapat dilihat dari peringkat kanak-kanak, suami isteri dan bersama rakan-rakan.

1. Anak-anak

Leka bermain permainan di telefon pintar. Masa berharga untuk bermain-main dengan rakan-rakan di luar rumah / padang sudah tiada. Tiada peluh keluar untuk menyihatkan tubuh badan. 

Bukan hanya permainan di telefon bimbit, anak-anak juga leka menonton video di You Tube untuk menonton cerita-cerita kartun dan animasi sehingga mereka lebih suka duduk sendirian sambil memegang telefon pintar. Apabila disuruh untuk belajar, sambil belajarpun masih memegang telefon pintar. 

2. Suami Isteri

Facebook, WhatApps, Tweeter dan pelbagai aplikasi telefon pintar juga telah melekakan pasangan suami isteri. 'Benda-benda' ini sebenarnya tidak menjadi salah namun yang menjadi salahnya adalah ia melekakan sehingga pelbagai kerja-kerja di rumah tertangguh. Memasaknya ke mana, membasuh bajunya ke mana, melipat bajunya ke mana, begitu juga kerja-kerja rumah yang lain. 


Haruskan telefon dikunci? Sumber gambar >> KLIK <<

Anak-anakpun akan kurang diambil perhatian dan kasih sayang, apabila masing-masing dengan hal masing-masing, sibuk mentelaah dan bermain di telefon pintar. Apabila sudah leka dengan telefon pintar, permintaan, arahan dan suruhan suami / isteri sukar dilayan. Rasa malas nak angkat bontot untuk bangun melakukan arahan.

3. Rakan-rakan



Kadang kala kita berkumpul bersama rakan-rakan. Mungkin rakan-rakan lama yang jarang berjumpa. Biasanya tempat yang paling sesuai untuk berjumpa adalah di kedai makan mahupun restoran. Namun apabila sudah berkumpul, menjadi trend pula apabila masing-masing sibuk dengan telefon pintar. Ada yang bermain game, ber'facebook' dan sebagainya. 



kedai-kedai / restoran tak perlu ada wi-fi lagi bagus...

Bila masa nak berborak sekiranya banyak masa dihabiskan untuk telefon pintar? Apa guna keluar bersama sekiranya kita lebih kepada sibuk dengan telefon pintar berbanding berborak dan berkongsi-kongsi cerita dengan rakan-rakan.

Kini, telefon pintar mengatasi segalanya. Di tangan mesti ada telefon. Kalau tiada, rasa janggal. Sekiranya pergi kerja tetapi telefon tertinggal, sanggup berpatah semula untuk mendapatkanya. Kadang-kadang, biar diri sendiri yang terjatuh, janji telefon dapat diselamatkan. Begitulah penangan telefon pintar.

Apa-apapun kita kena lebih pintar dari telefon pintar. Janganlah kita menjadi bodoh dek kerana telefon pintar.


30 comments:

  1. Kalau dibiar lama mengadap gadget2 ni pun bolih merosakkan mata budak2 kecil ni...budak2 dulu...balik sekolah kalau tak menolong mak ayah kat sawah , kebun atau pasar malam...
    mereka bermain kat padang , halaman rumah, tepi2 bendang sawah sungai...melompat, berlari... budak2 sekarang nak berpeluh pun masa bersenam dan sukan sekolah...
    makan fast food sambil ngadap game...

    ReplyDelete
  2. Tak berat ke mangga kat phone tu? Silap minit senget pinggang. Haha.

    ReplyDelete
  3. Zaamn dah berubah gaya hidup, nak buat macam mana. kena pandai bahagi masa terutamanya terhadap kanak-kanak.

    ReplyDelete
  4. good point bro... tambah2 skrg zaman gajet..hp tap.. sgala mak nenek gajet..memang menggangu..sampaikan kalau saya balik kmpng tok saya tetapkan sayrat waktu mkn jagn sorg pun pegang hp....x pun wifi x on..klau x lag x terkawal he..he..iyelah skrg kalau x de hp rasa pelik.. mesti kena ada hp..tambah kalau hp pintar..lg menjadi2

    ReplyDelete
  5. perlu dibendung,kalau tak tiada hubungan komunikasi antara keluarga...

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum fairus, betullah. duduk rumah pun, masing2 main internet je. macam dah tak suka nak berbual. sedih tengok keadaan begini.. singgah menabung digi sini~~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'SALAM.. HADKAN PENGGUNAAN INTERNET DI RUMAH 30 MINIT SAJA.. KALAU NAK GUNA LEBIH, WAKTU SEMUA DAH TIDUR ITU TAKPE..

      Delete
  7. Bila teknologi semakin berleluasa. Kita pon jadi anti sosial.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BERSOSIAL HANYA DI INTERNET.. :)

      Delete
  8. Anak2 akak dua2 dah bebas dari gadget nih.awal2 dulu susah jugak nak larang sebab yang sulung tu pandai curi2 main game time kita masak ke mandi ke tapi sekarang dah di sorok di ugut tak berani dah.kalau depa nak tengok pun setakat tengok ibu depa ni je dok tekan2 tab ke enpon ke..hehe..kalau dalam kereta,dia merungut bosan baru bagi tu pun tak lama sebab main game kat tab dalam keta akan buat kepala dia pening..ehhehehe..

    ReplyDelete
  9. haha..betapa berpengaruhnya telefon pintar skrg ni kan.. pelbagai fungsi dan aplikasi tapi tulah jgn sbb kerana telefon semuanya jadi terabai....huhu

    ReplyDelete
  10. budak sekarang bagi je fon dah tau dah nak bukak game kat mana. lincah je tangan dok slide2.

    kita dulu, main batu seremban je -_-

    ReplyDelete
  11. haha...lucu tgk pic tu...
    kena bendung budaya gila gadjet ni... boleh menyebabkan komunikasi tak berkembang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. KOMUNIKASI TETAP BERKEMBANG.. TAPI ATAS TALIAN JE..

      Delete
  12. tulah..komunikasi semakin merundum...
    keluarga tidak lagi komunikasi pada perckpan...suatu hari nnti mungkin pd hp saje...

    ReplyDelete
  13. Absolutely true.....

    ReplyDelete
  14. Jgn anda digelar derhaka sudahla dek kerana masa bnyak dgn media sosial
    Tggunhjwb pn ntah kmne.. terutama kpd ibu dan juga suami... krana syurga dibawah tapak kakinya... dunia skrg dah tua renung2kanlah jgn smpai x smpat nk taubat... nauzubillah....

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...