Thursday, April 17, 2014

ADA HARTA KARUN DI PULAU NANGKA?


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Dengan nama ALLAH yang MAHA PEMURAH lagi MAHA MENGASIHANI. Selawat dan Salam buat nabi junjungan NABI MUHAMMAD S.A.W.

Sebelum apa-apa, sila baca petikan akhbar dari editor@mstar.com.my ini:

MELAKA : Harta karun dikatakan bernilai berbilion Ringgit dipercayai ditanam di dalam sebuah gua di Pulau Nangka, sebuah pulau kecil kira-kira 17 kilometer (km) dari luar pantai di sini.

Antara barangan yang dipercayai dalam harta karun itu adalah peti yang mengandungi bar emas, takhta dan pakaian diRaja.

Ketua Menteri, Datuk Seri Idris Haron berkata, kerajaan negeri telah memberikan permit kepada dua syarikat tempatan untuk menjalankan kerja-kerja penggalian di bawah syarat-syarat ketat yang ditetapkan oleh Perbadanan Muzium Melaka (PERZIM).

"Buat masa ini, mereka hanya diberi kuasa untuk mengumpul bukti bergambar," katanya.

Idris berkata, harta karun di pulau itu dikhabarkan berusia selama berabad-abad dan terdapat banyak cubaan memburu harta berkenaan, di mana sebahagian mereka menggunakan dinamit untuk meletupkan batu bagi sampai ke gua tersebut.

"Ia tidak saintifik, tetapi penduduk tempatan percaya adanya halangan mistik yang menghalang harta itu daripada dibawa keluar," kata Ketua Menteri.

Menurut penduduk kampung, gua yang ditanam itu sama ada dilindungi oleh sumpahan atau mahkluk halus.

Satu kumpulan kecil dilaporkan dapat memasuki ke dalam gua itu kira-kira 30 tahun lalu, tetapi tidak seorang pun yang keluar dengan membawa harta karun itu walaupun hanya sekeping pun.

Mereka dilaporkan keluar dalam keadaan berkhayal apabila mendakwa melihat harta karun itu, antara lain lebih 80 peti emas.

Difahamkan bahawa wakil kedua-dua syarikat yang akan menjalankan kerja-kerja penggalian untuk kerajaan negeri telah meminta "bantuan kerohanian" sebelum melaksanakan usaha mereka.

Antara perkara-perkara yang mereka "bersetuju" adalah untuk mendapatkan persetujuan pentadbiran di negeri itu dan kekayaan daripadanya digunakan untuk manfaat dan kebaikan rakyat.

Pekerja-pekerja yang terlibat dalam projek itu setakat ini menggali beberapa lubang berdiameter 130 mm untuk ke dalam gua itu dengan menggunakan peralatan berteknologi tinggi.

Difahamkan laporan perkembangan terkini mengenai kerja yang masih berterusan itu diserahkan kepada kerajaan negeri pada minggu lepas.

Pulau Nangka terletak kira-kira 4 km dari pulau utama negeri itu iaitu Pulau Besar, destinasi tarikan pelancong yang popular.

Pulau yang berbatu itu berukuran kira-kira 20 hektar, mempunyai pantai berpasir begitu luas dengan air jernih yang mengelilinginya.

Terumbu karang berdekatan pulau tersebut turut menarik perhatian para nelayan.

*****

Beranilah datang ceroboh... Nanti kena tembak! 

Benarkah ada harta karun di Pulau Nangka? Seperti kenyataan YAB Ketua Menteri Melaka dalam akhbar tersebut, memang ada kerja-kerja mencari harta karun, tetapi sehingga kini masih belum dapat dijumpai. Aku yang sudah beberapa kali ke sana hingga bermalam di sana pun masih terfikir-fikir benarkah ada harta karun...

XPDC di Pulau Nangka. Agaknya apa yang dilihatnya tu?

Dulu beberapa kali aku membuat post bergambar dalam blog ini, tetapi tidak memberitahu apa tujuan aku ke sana kerana ianya masih di tahap rahsia. Tetapi kini tidak lagi menjadi rahsia apabila YAB Ketua Menteri telah memberikan kenyataan dan beberapa hari beritanya terpapar di dalam Awani 7.45.

Entahlah... Aku pun tak berani nak komen banyak-banyak. Kalau betullah ada harta karun dari zaman kesultanan Melaka di Pulau Nangka, memang baguslah. Dapatlah lagi merungkai sejarah kesultanan Melaka pada zaman dahulu kala. Kita tunggu dan lihat sajalah hasilnya nanti.

Pokok dikatakan berbentuk misteri. Mempunyai 2 dahan seakan tangan

Boleh baca dan tengok gambar entri blog berkaitan Pulau Nangka yang aku buat dulu >> KLIK << >> KLIK << >> KLIK << >> KLIK <<

11 comments:

  1. Harta si Qarun ni banyak sangat kan? Bersepah-sepah di seluruh bumi. Tapi sayang nya dia berpaling dari Penciptanya disebabkan harta-harta itu.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum.. Subhanallah. terpegun tengok pokok tu fairus.. berduyun2 la orang datang nak cari harta karun nanti. hehe singgah menabung downy sini~~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'SALAM.. TAPI BUKAN SENANG NAK DAPATKANNYA..

      Delete
  3. Melaka dah kaya takkan nak harta karun lagi. hahaha.

    ReplyDelete
  4. Menjadi sebutan Pulau Nangka ni sejak akhir2 ni... wow..kaya lah Melaka...:)

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...