Tuesday, February 18, 2014

OH! LAYANG-LAYANG


Layang-layang menongkah arus,
terbangnya tinggi,
mengapai awan nan putih kapas,
langit membiru idaman kalbu,
berkawan sang beburung maha hebat.

Sayup-sayup menoleh ke tanah,
namun tetap meninggikan diri,
apa perlu dilihat ke bawah,
sedang diri sudah jauh di atas,
mari terus menongkah arus,
agar jelas langit nan biru.

Layang-layang menongkah arus,
terbangnya terus jauh meninggi,
andai ada yang melawan,
terus dicantas,
benang kaca rahsia sulit,
didatang lawan terus membelit,
nah! rasakanlah...

Terus menongkah arus,
langit biru hampir digapai,
namun sayang benangnya terputus,
dihembus angin datang melintang,
layang-layang melayang tanpa haluan,
ke kiri ke kanan,
hilang lenyap dari pandangan.

F.B. Mamat
18 Februari 2014
Bukit Katil, Melaka

8 comments:

  1. Assalamualaikum fairus, wahh bestnya baca.. luahan hati ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'SALAM.. BOLEH DIKATAKAN SEBAGAI LUAHAN HATI.. :)

      Delete
  2. dulu zaman sy budak lagi..pandai buat lelayang sendiri dan naik terbang tinggi, ..setakat lawan tinggi aje lah takde nak main cantas...; sekarang ni kalau teringin nak main layang kena keluar duit berapa puluh Rm... terbangnya belum tentu lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. BETUL.. SEKARANG MACAM2 LAYANG-LAYANG ADE..

      Delete
  3. Dulu masa kecil pun selalu main layang-layang. Layang-layang petek pun jadi la. Tapi mmg terbang tinggi.

    ReplyDelete
  4. erm... mendalam maksudnya layang2 ni..hehe..
    kenangan zaman kanak2 dulu..suka main layang-layang dgn kengkawan..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaman kanak-kanak saya tak main layang-layang.. :(

      Delete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...