Friday, January 3, 2014

RAPATKAN SAF


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Dengan nama ALLAH yang MAHA PEMURAH lagi MAHA MENGASIHANI. Selawat dan Salam buat nabi junjungan NABI MUHAMMAD S.A.W.

Rapatkan saf...

Rapatkan saf...

Rapatkan saf...

Begitulah setiap kali imam akan memberitahu kepada makmum sebelum sembahyang berjemaah dimulakan. Namun, antara kita dengar atau tidak, tahu atau tidak, faham atau tidak, kita tetap alpa dan lalai untuk tidak merapatkan saf. 

Apa salahnya merapatkan saf dengan bahu bertemu bahu, siku bertemu siku, kaki bertemu kaki. Sebilangan kita hanya tahu mahu selesa, bersolat umpama sendirian, jauh berjengkal-jengkal dari makmum yang lain. Sedangkan dengan merapatkan saf itu sendiri merapatkan ukhwah dan kasih sayang antara sesama Islam. 

Sumber gambar >> KLIK <<

Aku tidak mahu bercerita pasal hukum merapatkan saf, kerana masih mencari-cari hadith yang sahih, namun apa yang aku tahu ia dituntut kita melakukannya. Kalau tak masakan berkali-kali imam memberitahu kepada makmum untuk merapatkan saf.  

Ayuhlah muslimin dan muslimat, kita rapatkan saf. 

10 comments:

  1. perangai biasa jemaah kita, akan terhegeh-hegeh nak memenuhkan saf di hadapan. sampaikan imam dah nak ruku' pun ada lagi yang lopong kat depan. aduyai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. KENALAH YANG BERDIRI DI DEPAN YANG MELOPONG TU MELANGKAH KE DEPAN BAGI MEMENUHKAN SAF..

      Delete
  2. Kalau orang sebelah kita duduk renggang or jauh, macam mana kita nak suruh dia rapatkan secara berhikmah ye.. hmm..seringkali benda ni terjadi ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SEELOKNYA KITA PANGGIL DIA DENGAN SOPAN SUPAYA DIA MERPATKAN SAF.. WALLAHUAKLAM..

      Delete
    2. Perkara ni sepatutnya tak perlu lagi dah nak diingatkan. Perkara utama dalam masjid kalau berjemaah.

      Delete
  3. setahu sy mmg kena rapatkan saf bila nak sholat berjemaah ni..bagi sy, org yg dtg dahulu tu kenalah penuhkan saf hadapan dahulu..agar yg dtg kemudian tak susah nak ke depan...rapatkan saf, luruskan barisan:)

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...