Sunday, September 1, 2013

SUDAH 56 TAHUN MERDEKA TAPI RAKYAT MALAYSIA MASIH SUSAH!!!


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Selawat dan Salam buat nabi junjungan Nabi Muhammad S.A.W.

Betulkah hidup di Malaysia ni susah / sukar? Cuba kita fikirkan...

1. Susah-susah orang dahulu, beranak juga dengan bantuan Mak Bidan. Susah-susah orang sekarang, beranak di hospital.

2. Susah-susah orang dahulu, dapat juga makan ubi kayu. Susah-susah orang sekarang mak lambat masak nasi, dibelinya Pizza Hut, Mc Donald atau KFC siap orang hantar sampai depan rumah.

3. Susah-susah orang dahulu, nak mandi kena pergi sungai. Susah-susah orang sekarang, kalau ada gangguan bekalan air, lori datang hantar air, boleh pergi taman tema air, kolam renang atau siap mandi kolam air panas.

4. Susah-susah orang dahulu, paling tidakpun ada sebuah basikal. Susah-susah orang sekarang, ada juga sebuah motorsikal.

5. Susah-susah orang dahulu, berhari-hari berjalan / berakit untuk bertanya khabar. Susah-susah sekarang sudah boleh bertanya khabar melalui telefon, email, facebook dan sebagainya.

6. Susah-susah orang dahulu, tiub tayar motor bocor, ditampal sahaja. Susah-susah orang sekarang, tiub bocor diganti tiub yang baru.

Huh.. Kalau nak cerita, memang tak habis. Dahulu dan sekarang memang mempunyai kesusahan / kesukaran yang tersendiri. Masing-masing merasa sedikit kesusahan untuk terus berjaya dalam kehidupan. 

18 comments:

  1. susah2 org dulu kan takde ubat cari ubat2 kampung sampai berhari2 tak balik masuk hutan, susah2 org skrg dapat jua ubat percuma di hospital

    ReplyDelete
  2. susah susah dulu pendapatan, sesal sesal kemudian tiada guna.

    ReplyDelete
  3. itulah namanya dulu lain sekarang lain,
    susah sekrang masih ada yang lebih susah dan tidak dapat menikmati kesenangan yang di kecapi orang lain, senang sekarang ada yang lebih terlalu senang, tetapi kesenangan sekarang mudah di tarik bila2 dan secara tiba tiba :). moga2 dijauhkan.

    ReplyDelete
  4. susah-susah budak dulu menangis nak sekolah...susah-susah budak sekarang menangis tak nak ke sekolah...

    ReplyDelete
  5. dulu dan sekarang hehe ..salam kemerdekaan ke 56 Malaysia :)

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...