Saturday, September 7, 2013

SELIDIK DULU CERITA YANG SEBENAR


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Selawat dan Salam buat nabi junjungan Nabi Muhammad S.A.W.

Ada tak sesiapa pernah menonton satu filem pendek yang banyak disebarkan di Facebook perihal seorang India dan Melayu bergaduh di tepi jalan? Tetapi sebenarnya mereka adalah berkawan baik. Akibat tidak tahu hal yang sebenarnya, dua orang pengguna jalan raya yang ternampak 'pergaduhan' itu telah menyebarkan berita di Facebook dengan menyatakan orang India dan Melayu bergaduh di tepi jalan. 

Begitulah mudahnya sekarang sesuatu perkara disebarkan dan banyak pula orang mempercayainya bulat-bulat. Begitu juga dengan hal di atas, akibat berita palsu tersebut, keadaan huru-hara antara kaum mula tercetus. 

Sebenarnya baru-baru ni aku juga membuat perkara yang seakan sama. Aku alpa! Tanpa menyelidik dengan benar-benar, aku telah menghantar mesej yang agak besar impaknya juga kepada big bos aku.

Kejadian bermula selepas aku habis berlatih kawad sempena perbarisan Hari Kemerdekaan di berdekatan pejabat aku. Selesai berkawad, aku pergi mengetik kad dan ternampaklah asap berkepul-kepul berdekatan tribun Light and Sound Show di Bandar Hilir. Aku pun apa lagi, pergi berdekatan tempat itu untuk menyaksikan kejadian.

Pemandangan asap dari pejabat aku

Sudah sampai di tempat kejadian, aku bertanya juga pada kawan-kawan lain yang sedia berada di situ, mereka pun berkata "habislah Light and Sound terbakar". Aku yang perhatikan kebakaran tu dalam jarak 50 meter pun 'nampak' seperti belakang bangunan Light and Sound terbakar.

Aku yang agak 'prihatin' telah menghantar mesej pada big bos aku berbunyi "Salam Datuk, Light and Sound terbakar..". Agak ringkas saja mesej aku kepadanya. 

Tak sampai beberapa saat aku menghantar mesej tersebut, aku baru dapat kepastian bahawa yang yang terbakar bukanlah tribun Light and Sound, tetapi bangunan belakangnya yang terbakar iaitu bangunan Dataran Pahlawan Melaka Megamall. 

Bangunan belakang yang terbakar

Ambil gambar banyakpun tetap fail.. Tak boleh jadi reporter aku ni..

Pergh... Cuak juga aku. Dah hantar mesej yang salah. Aku pun nak hantar semula mesej untuk memperbetulkan keadaan, namun belum sempat aku send, big bos aku telah hubungi aku. Aku pun beritahulah keadaan yang sebenar. Nasib dia ok saja.

Ceritanya tak habis di situ saja. Pada perhimpunan pagi jabatan aku baru-baru ni, big bos aku ada sebutkan hal ini. Big bos aku beritahu, sekiranya nak sampaikan sesuatu perkara, perlu selidik betul-betul dahulu, jangan terus sampaikan sahaja. Dia berkata lagi, kalaulah orang yang menerima mesej tu ada sakit jantung, tak ke nya je tu..

Sebenarnya ucapan dia tu tidak direct pada aku, kebetulan pada masa kebakaran tu, ada seorang lagi kawan aku turut menghantar mesej pada big bos yang menyatakan berita yang sama seperti aku sampaikan pada dia. Big bos aku pun menyebut-nyebut nama dia. Walaupun tidak kena direct pada aku, aku tetap terasa.. Huh.. sungguh malu rasanya.  

Moral dari cerita ni, kita perlu sahkan betul-betul sesuatu perkara / berita sebelum menyebarkannya. Yang menerima berita pun kenalah pastikan kesahihannya. 

(Entri yang ditulis ini saling tak tumpah seperti entri INI)

4 comments:

  1. hihihi lain kali kene ada kesahihan baru bleh inform org lain.

    ReplyDelete
  2. betul tu sebelum nak sebar selidik betul+ ..rasa+ nya kan..macam sy pun penah ada pengalaman macm ni hehe

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...