Wednesday, July 31, 2013

PUKIMAK KAULAH!!! OPS... MINTA MAAF


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Selawat dan Salam buat nabi junjungan Nabi Muhammad S.A.W.

Sekali terkenang kembali kandungan di dalam novel SHIT karangan Sasterawan Negara, Shahnon Ahmad yang banyak mengandungi kata-kata yang agak tidak sedap dibaca dan didengar seperti perkataan pukimak! Agak menonjol ketegasannya di situ.

Namun bukan itu yang aku mahu ulaskan dalam entri ini. Apa yang aku hendak jelaskan ialah tentang segelintir orang yang dengan sengaja membuat kesalahan dan dengan mudahnya meminta maaf. Lebih-lebih lagi membuat kesalahan dalam hal-hal yang sensitif seperti menghina agama.

Itulah sebenarnya salah satu keburukan laman sosial iaitu dengan mudahnya mereka-mereka yang terlibat mengambil peluang untuk menghina agama orang lain. Tak pastilah sama ada ia adalah satu kebetulan ataupun ianya satu perancangan yang rapi.

Namun, pihak yang berkuasa haruslah tidak sewenang-wenangnya menganggap ini adalah satu kes terpencil. Kes seperti ini haruslah diambil serius dan tindakan yang maha tegas haruslah diambil. Bukan hanya membuat pengakuan maaf secara terbuka, kemudiaannya mereka yang terlibat boleh dilepas atau dibebaskan. Kalau macam tu aku pun nak buat salah lepas tu minta maaf. Eh, memang hawaulah!

Lihat, kini keluarkan lagi video yang dikatakan mempersendakan agama Islam. Itulah, dah disuruh untuk ambil tindakan tegas, tidak diendahkan, nah! kini keluar lagi. Tak mustahil lepas-lepas ini ada lagi gambar-gambar atau video-video menghina agama yang dimuatnaik ke laman sosial. 

Ini kerana apa? Kerana tiadanya KETEGASAN!!! Hancur arr...

30 comments:

  1. Replies
    1. CUBA NAK BERI PENEGASANNYA DI SITU..

      Delete
  2. apa pun, kena dengar penjelasan semua pihak dulu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENJELASAN SEMUA PIHAK? KALAU DAH BERI PENJELASAN BOLEH TERLEPAS KE SEDANGKAN RAMAI HATI UMAT ISLAM YANG TERGURIS!!

      Delete
    2. pertama, aku takut ada pihak yang sengaja buat provokasi. tak pasal2 yang tak bersalah dijatuhkan hukuman tanpa bicara.

      kedua, aku sokong sangat kalau diberi hukuman yang tegas. hukuman tu biarlah jadi pengajaran buat semua. jangan takutnya sekejap je, lepas tu buat balik.

      hehee, sekadar pendapat... :-)

      Delete
    3. BETUL JUGAK PENDAPAT KAU..

      Delete
  3. memang sekarang orang suka2 memperlekehkan agama kita
    kalau kat fb tu, macam2 ada. mana lah pergi akal diorang ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. AKAL DIORANG LETAK KAT TUT.... KOT

      Delete
  4. mmg mcm2 skrg ni.. tp ada juga org Islam yg seakan x kisahkan semua tu.. sya ada terbaca komen seorg Islam berkaitan video ucapan selamat hari dengan seekor anjing... bg dia tak ada apa pun slhnya video tu krn msgnya adalah x kira siapa pun iaitu manusia & haiwan boleh berhari raya... tp x blh ke dia fikir knp mesti anjing? knp x kucing? kan ke lbh sopan? mmglah anjing tu pun haiwan tp dr segi tatasusilanya bagaimana? sensitivi sbg org Islam mana? Waallahualam

    ReplyDelete
    Replies
    1. SAYA SETUJU DENGAN APA YANG AWAK CAKAP.

      Delete
  5. hahaha. tajuk entri ni memang nampak bro betul-betul dah geram..hehehe. sama lah den ni, geram betul dengan dorang tu. apa kata kita pulak kutuk agama buddha, kristian. tengok apa pulak reaksi dan respon dorang. rasa geram tak. tapi tu lah, kita bukan jenis yang macam tu. kita tetap bersabar dan menanti hukuman yang setimpak dikenakan ke atas dorang

    ReplyDelete
    Replies
    1. KALAU KITA DUK DIAM.. DIAM.. DIAM.. ORANG PUN PIJAK KEPALA KITA..

      Delete
  6. mula2 tak ada, pastu jarang2, kadang2, selalu... hari hari... begitu juga dengan rancangan tv, surat khabar dan khabar berita... kadang kala isu yang nyata entah dimana :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. KALAU DAH HARI-HARI ADA, PERLULAH TINDAKAN TEGAS DIAMBIL.. SENANG CERITA PENJARA SEUMUR HIDUP..

      Delete
  7. itu tandanya pegangan agama semakin longggar... akibatnya tidak dapat membezakan antara yg haq dan batil..
    Cara Pindah Hosting dan Domain Baru

    ReplyDelete
  8. apa pun yg paling mustajab kita perlu pertingkatkan ketaqwaan ummat agar Allah menjadikan Islam disegani oleh semua.
    Cara Pindah Hosting dan Domain Baru

    ReplyDelete
    Replies
    1. DIORANG TAKDE NAK SEGAN PUNYA AGAMA KITA.. MEREKA MEMANG BENCI AGAMA KITA SAMPAI BILA-BILA..

      Delete
  9. dorang tahu kehebatan agama Islam...sebab itu mereka menghina agama tersebut..kalau tidak mengapa mereka buat macam tu...apapun kita ndak boleh duduk diam..perlu buat tindakan tegas...macam di sekolah, jika ada murid bukan agama Islam buat salah...awal2 saya marah...terutamanya tidak menghormati orang lain tengah baca doa...

    ReplyDelete
  10. cuma x faham kenapa suka sangat menyakat umat islam...best ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. MEREKA CEMBURU DENGAN ISLAM.. KERANA ISLAM ADALAH SEBUAH AGAMA YANG BENAR..

      Delete
  11. ramai yang buat macam ni..kita tak kacau pun agama dorang..tapi dorang tak reti hormat langsung

    ReplyDelete
  12. begurau teremo sng je mintak maaf emmmm manusia

    ReplyDelete
  13. itulah.. tak tegas! gerammm!! sepatutnya yg dua org tu tak patut lepas dan bg jamin supaya jd pengajaran

    ReplyDelete
  14. yea betul tu.. senangnya nak buat salah pastu mintak maaf kan.. pastu dimaafkan pulak tu.. hemm.. pastu diulang balik.. mudahnya..

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...