Monday, May 27, 2013

BERKELANA DI PULAU


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Selawat dan Salam buat nabi junjungan Nabi Muhammad S.A.W.

Hari Khamis yang lalu (23 Mei 2013) aku telah ke salah sebuah pulau yang terdapat di Melaka dalam misi memantau kerja-kerja yang terdapat di sana. Kerja apa? Biarlah rahsia. Kenapa rahsia? Kerana ianya rahsialah, sebab itulah rahsia.. :)

Tak perlulah bertanya pada aku, apa misinya kerana aku memang tak akan beritahu. Di sini aku hanya memaparkan beberapa gambar pemandangan sekitar perjalanan dan semasa aku berada di pulau tersebut. Gambar yang memaparkan misi sebenar, tidak aku sertakan kerana ianya tetap rahsia.. :)

Jadi, layan saja gambar di bawah ni...



Pemandangan sebelum menaiki bot ke pulau. Ini di Jeti Umbai. Dari jeti ini boleh ke mana-mana pulau di Melaka seperti Pulau Besar, Pulau Undan, Pulau Upeh dan sebagainya.


Dalam perjalan ke pulau.. Di hadapan adalah Pulau Besar. Tapi itu bukanlah destinasi ku..


Cantik pula aku lihat awan-awan yang berarak. Sekali nampak macam kepala watak dalam Dragon Balls pun ada. Melihat awan berkepul macam ni, dalam hati aku cakap, memang ada can mahu hujan malam tu.


Inilah khemah 5 bintang yang aku akan tidur buat semalaman. Memang kelas pertama.. :)


Inilah kerja aku.. Menunggu saja. Menunggu ape? Rahsialah.., mana boleh beritahu...!


Pemandangan di 'tapak perkhemahan'


Ini jalan menuju 'tapak misi'. Dulu denai saja, tapi kini laluannya agak besar sebab jengkaut telah diangkut ke pulau ini untuk kerja-kerja 'pembersihan'




Tak dapat aku tunjukan gambar-gambar misi sebenar, hanya gambar ini sahaja yang aku dapat tunjukan setelah tibanya aku di tapak.


Ini gambar di waktu malamnya. Kalau tiada generator, mahunya gelap gelita. Tiada apa yang boleh dilakukan  waktu malam, hanya 3 orang sahaja yang bermalam pada hari tersebut. Malam Jumaat pula tu, jadinya seawal pukul 10.00 malam sudah masuk dalam khemah masing-masing. Siangnya tadi ada dengar cerita yang bukan-bukan pula, jadi berdoa sajalah supaya tiada apa-apa gangguan.

Tekaan aku semasa berada di atas bot ternyata benar, dalam pukul 5 pagi hujan lebat melanda. Guruh dan petir sabung-menyabung. rasa amat dekat di telinga bunyi petir. Ya Allah.. Terbayang yang bukan-bukan. Sebab khemah pun bertaraf '5 bintang', tempias pun masuk. Tidur berselubung tuala mandi, air hujan pula menitik-nitik di kaki. Memang agak 'selesa' tidur malam tu.

6 comments:

  1. baca kisah ni.. teringat plak masa zaman belajar..time camping dulu... hujan lebat, tak tido..duduk je laa dalam khemah..nk tdo camne..kalau dah 4 org satu khemah time hujan kan.. huhu

    ReplyDelete
  2. Wah...takde g experience tido dlm khemah pastu hujan. Adeh..mau rimas tu.

    ReplyDelete
  3. Syoknya berkhemah...
    lama dah tak outdoor macam tu...

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...