Wednesday, March 27, 2013

REVOLUSI NAMA


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Selawat dan Salam buat nabi junjungan Nabi Muhammad S.A.W.

Apa ada pada nama? Ya, nama memang penting bagi kita, bukan saja ianya disebut-sebut di dunia malahan nama kita ini akan melekat pada diri kita hinggalah ke akhirat kelak.

Sebenarnya aku mahu bercerita sedikit perihal revolusi nama orang Islam yang terdapat di Malaysia ini. Bukanlah aku mahu mengatakan yang negatif, cuma mahu membandingkan nama-nama orang terdahulu dengan nama-nama masa kini.

Kalau kita imbau kembali nama-nama nenek moyang kita dahulu, apa yang kita dapat tahu? Nama mereka pendek, ringkas malahan ada yang mengambarkan tentang alam sekeliling.

Mungkin kita biasa mendengar nama-nama seperti ini bagi orang-orang terdahulu iaitu :

Fatimah / Rabiah / Jahara / Sapiah / Rafeah / Yasin / Majid / Kassim / Ibrahim / Ramlah / Zaiton / Zainon / Rahim / Yunus / Semah  dan lain-lain lagi.

Begitu juga nama-nama yang dianggap pelik seperti :

Pendek / Hitam / Keling / Bulat / Merah dan sebagainya.

Kini, zaman terus berubah. Nama-nama turut berubah. Kalau dulu namanya pendek saja, kini nama-nama kanak-kanak sekarang paling tidak pun mempunyai 2 perkataan dan sedap-sedap namanya

Hendak dijadikan cerita, hari Sabtu lalu di muzium ada membuat pertandingan mewarna bagi kanak-kanak tadika, jadinya sempat jugalah aku melihat beberapa nama kanak-kanak zaman sekarang yang begitu panjang tetapi sedap disebut. Antaranya :

Nur Quratu 'Ain / Nor Amalina Syasya / Nuraqilah Maisarah / Wafa Ayuni Umairah / Nur Qaseh Izzati / Nur Irene Qistina / Durarumaisya Balqis / Nisrina Nadhirah

yang lelakinya pula :

Muhammad Nu'man Hasif / Danish Haikal Hairul / Mohammad Denish Khan / Muhammad Adli Syahmi Hairul / Muhammad Aqil Zuhairi / Muhammad Aqmal Hakimi.

Erm.. Begitulah revolusi nama-nama Islam dari dahulu sehinggalah kini. Aku tak mengatakan ianya salah, selagi ianya mempunyai maksud yang baik ia tetap tidak salah. Di sini aku cuma mahu kita lihat perkembangan nama dahulu dan kini.

Ps : Anak aku namanya Muhammad Fahim dan seorang lagi Ainnur Afiah :)      

 

  


4 comments:

  1. tapi nama yang pelik adalah nama boni kacak kan.hehehehe. nama mintak penampar tu. hahahaha

    ReplyDelete
  2. >Nama bebudak sekarang lagi dashyat2....
    Ada yang susah nak disebut...
    Canggih sangat namanya....
    Heh hehheheh....

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.