Monday, March 11, 2013

PENGAWAL DIRAJA KESULTANAN MELAYU MELAKA


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Selawat dan Salam buat nabi junjungan Nabi Muhammad S.A.W.

Kesultanan Melayu Melaka kembali wujud? Oh, tidaklah. Sebenarnya aku hanya mahu memaparkan kakitangan Muzium Istana Kesultanan Melayu Melaka yang mengenakan pakaian seperti 'orang dulu-dulu'.


Hulubalang Istana..


Kakitangan ini akan memakai pakaian seperti ini pada hari hujung minggu iaitu hari Sabtu dan Ahad dan berperanan sebagai penyambut tamu di pintu masuk muzium ini.


Nasib koranglah.. Aku dah pasang pengawal...

Bukan sahaja berperanan sebagai penyambut tamu, mereka juga menjadi mangsa model untuk ditangkap gambar bersama, lebih-lebih lagi para pelancong asing yang begitu teruja untuk bergambar.

Ada sesiapa yang agak teruja nak bergambar bersama dua orang pengawal diRaja ni, jomlah melawat ke Muzium Istana Kesultanan Melayu Melaka. (hehe.. kuat promote).

Keluar tajuk sekejab... Melaka dahulu terkenal dengan zaman kesultanannya. Negerinya masyur seantero Nusantara dan Timur, Barat. Namun kini, kesultanannya sudah tiada dan lupus. Tetapi ingat, masih ada yang mengakui dirinya adalah pewaris Kesultanan Melayu Melaka.

Cuba kita berimaginasi sekejab, adakah pada suatu hari nanti yang dikatakan pewaris Kesultanan Melayu Melaka akan menyerang Melaka bagi mendapatkan kembali kekuasaan dan wilayahnya di Melaka sepertimana yang dilakukan oleh Kesultanan Sulu yang menceroboh Lahad Datu, Sabah? Huh, harap-harap tiadalah, negeri Melaka ni sudahlah kecil, mana mahu menyorok kalau diserang. (sekadar gurauan, anggaplah ia sebagai angin lalu sahaja)

No comments:

Post a Comment

Komen saja... Jangan segan-segan.