Sunday, March 10, 2013

ALKISAH TERPERANGKAP DI DALAM LIF


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
 
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Selawat dan Salam buat nabi junjungan Nabi Muhammad S.A.W.
 
Ada sesiapa berpengalaman terperangkap di dalam lif? Pada tanggal 7 Mac 2013, aku berpengalaman terperangkap di dalam lif di sebuah hotel baru yang 'berbintang-bintang' di Bandar Hilir, Melaka.
 
Aku dan isteri sebelum kejadian terperangkap di dalam lif 
 
 
Ketika itu aku baru sahaja selesai menghadiri satu program makan malam, orang memang ramai, hampir 1000 orang. Semasa pulang, orang berpusu-pusu untuk turun dengan menaiki lif, termasuklah aku. Kalau tingkatnya rendah mungkin aku boleh melalui tangga sahaja, namun programnya di tingkat 11, kalau nak melalui tangga, mahu berpeluh dibuatnya.
 
Nak dijadikan cerita, apabila masuk sahaja ke dalam lif, memang tiada apa-apa perkara ganjil berlaku, perjalanan ke tingkat bawah baik-baik sahaja. Tiba-tiba, apabila sampai di aras 'G', pintu lif tidak terbuka. Tunggu juga beberapa saat tapi tidak terbuka. Akhirnya aku yang berada betul-betul di butang nombor lif menekan loceng kecemasan. Terus berhubung dengan pihak hotel menggunakan intercom.
 
Di dalam lif terdapat 17 orang termasuk aku. Ada pula seorang wanita yang mengandung dan mempunyai asma. Mula-mula semuanya agak bersabar menanti bantuan tiba, namun lama-kelamaan keadaan menjadi sedikit tidak terkawal kerana agak terlalu lama kami terperangkap di dalam lif tersebut. Mengenangkan pula ada wanita mengalami asma, ada beberapa orang sudah memarah-marah pihak hotel melalui intercom. Aku hanya menyuruh mereka bersabar.
 
15 minit sudah berlalu, aku terasa sudah kekurangan oksigen, dalam lif juga sudah berasa panas. Ada seorang 'abang' tu sudah berpeluh-peluh aku lihat. Keadaan terus tidak terkawal, sudah ada yang terus memaki-maki, mengetuk-ngetuk pintu lif dan ada juga yang cuba membuka pintu lif dari dalam.
 
Selepas kira-kira 20 minit terperangkap di dalam lif, akhirnya kami selamat keluar dengan bantuan pihak teknikal hotel. Mereka membuka pintu lif secara manual dari luar. Tapi lif tersebut tidak betul-betul berada di landasannya, kami perlu melangkah seperti tangga untuk keluar.
 
Wanita yang asma tersebut dipapah keluar, kelihatan dia begitu lemah dan direhatkan dahulu di sebuah kerusi. Alhamdulillah, apabila aku lihat wanita tu seperti sihat saja, aku pun teruslah balik kerana jam di tangan sudah pun menghampiri pukul 12 tengah malam.
 
Sekian aku melaporkan.. :)

6 comments:

  1. Syukur kerana selamat dan dapat merasai detik2 cemas yang jarang dapat dirasai, mungkin ada hikmahnya untuk semua yang terlibat. Ada repot polis atau pampasan makan percuma ke? takut masaalah berulang....

    Latok teropong2 kejap alamak!... wa takot ooo!
    Menjelang detik 12 malam ~ pagi, hantu lif seronok bertenggek kat atas tu, siap main gayut gayut lagi.... matanya bulat separuh tersembul, biji matanya berurat urat, rambutnya menggerbang tak terurus/ rambutnya jarang macam orang keguguran rambut, kulit mukanya merah merah sedikit mengelebeh macam orang tua tapi tak kerepot, hidungnya agak panjang kebawah, senyumanya agak berperasaan, giginya lebih kurang gigi keldai agak besar tapi tak berkarat.... eeeeerrrrrrrr





    guraujer! :) jangan marah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. HAHA.. MASA DALAM LIF TU MASING-MASING KATA NAK MAKI-MAKI BIL ADAH DAPAT KELUAR, ADA YANG KATA BOLEH SAMAN TAK, LAST-LAST SEMUA JALAN ANGKAT KAKI BALIK. DENGAR SEORANG JE CAKAP ' INILAH LAST AKU DATANG SINI...)

      Delete
  2. sabar je geng...memang menakutkan macam tu...alhamdulillah semua selamat

    ReplyDelete
  3. Takut pulak dengar orang2 terperangkap dalam lif..
    Patutnya management hotel tu kenalah bertindak pantas...
    kalau apa2 jadi, dah susah.....
    Kesian akak yang pregnant tu...

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...