Saturday, September 22, 2012

HAMPIR KEMALANGAN AKIBAT PEMANDU BERMESRA BERSAMA PASANGAN


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Pemandu di Malaysia ni memang berbagai-bagai ragam. Ada yang memang ikut peraturan, ada pula yang kadang kala ikut peraturan dan ada yang tidak mahu ikut peraturan langsung. Hendak dikatakan tiada kempen kesedaran keselamatan jalan raya, rasanya sudah berbuih mulut pihak kerajaan mahupun swasta mambantu memberi kesedaran kepada masyarakat peri pentingnya mengikuti undang-undang jalan raya. Namun, masih ramai yang mengendahkannya.

Nak dijadikan cerita, pagi tadi semasa dalam perjalanan hendak pergi kerja, hampir-hampir jugalah dilanggar oleh sebuah kereta. Saya kalau menunggang motorsikal dah memang berhati-hati kerana serik juga apabila pernah melanggar motorsikal lain yang main keluar sahaja dari persimpangan. Tetapi pagi tadi saya sempatlah mengelak sebuah kereta yang membelok ke simpang dengan tanpa memberikan lampu isyarat masuk.

Sebenarnya saya memang sudah bersedia, kerana tahu di hadapan ada simpang membelok ke kiri. Saya di bahagian kiri belakangnya sudah memerhati saja keretanya yang tidak memberikan isyarat ke kiri dan pemanduannya agak laju juga (seperti tidak mahu membelok ke kiri). Saya pun menyangka dia tidak akan membelok ke kiri.

Pemandunya juga jelas saya kelihatan, lelakinya botak licin linkungan awal 40-an dan seorang wanita di sisinya. Tangan wanita itu pula disandarkan ke bahu pemandu sambil jari jemarinya bermain-main di telinga lelaki tersebut. Pendek kata kemesraan memang terpancar pada kedua-dua pasangan ini.

Semasa pemandu tersebut terus membelok ke kiri, nasib baiklah saya sempat membrek. Dua kali saya tekan brek. Oleh kerana tekanan brek begitu mencengkam, meleret jugalah tayar. Nasib baiklah tidak kena langgar. Alhamdulillah.

Tak habis lagi.... Tak habis lagi... Saya yang sedikit bengang terus mengejar semula kereta tersebut. Saya memotong dan terus ke sisi sebelah pemandu.  Saya duduk pandang sahaja pemandunya. Tapi dia pun tak perasan, asyik bermesra, tergelak-gelak bersama pasangannya. Hampeh betullah, saya rasa memang dia tak perasan langsung yang dia hampir melanggar saya.

Moral dari cerita ini, JADILAH PEMANDU YANG BERHEMAH. Jangan leka dan lalai sehinggakan tidak perasan yang kita melakukan kesalahan serta JANGAN MELANGGAR PERATURAN JALAN RAYA.

Kerana agak bengang, maka terhasillah status di dalam Muka Buku Facebook saya seperti di bawah ini. Amat jarang saya keluarkan status sedemikian rupa. Ada antara komen-komen berunsur 18 SX, harap dapat lepas tapisan minda para pembaca.. :)
 
Klik untuk tumbesaran sempurna

8 comments:

  1. Bro,

    saya dah selalu kena camni, kadang diorang perasan tapi buat-buat bodoh sahaja , kambing lagi pandai melintas dari orang yang tak ada perasaan di jalan raya, bukan saja kete, lori dan motosikal pun sama juga perangai pemandunya....

    iaryylr melapurkan dari bilik berita

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum...


    saya just blogwalking kat sini. baru tahu pasal blog ni..

    anyway kalau ada masa, silalah berkunjung ke blog saya. byk info menarik boleh dikongsi bersama.

    happy blogging :-)


    regards,
    BLADE EDGE

    ReplyDelete
  3. IARYYLR : HAHA.. TERBAIK PUNYA.. DARI BILIK BERITA YE.. :)

    ReplyDelete
  4. BLADE : ROGER.. ROGER.. THANKS SUDI MAMPIR..

    ReplyDelete
  5. hahahahahaha. dasyat2 jugak komen2 tu ye.hehehee

    ReplyDelete
  6. BONI : HAHA.. TAK SANGKA JUGAK ADA YANG KOMEN CAMTU..

    ReplyDelete
  7. saya kalo drive nie... paling risau kalo org bawa motor.. .cukup hati2.. kalo saya bg signal.. sy akan pastikan motor tu melepasi kereta saya dulu.. bukan pe.. takut motor tu laju kan..

    ayah pon selalu kasi nasihat.... bawa kereta nie.. paling utama....perhati motor.. perhati motor... jgn main redah je.. fikirkan keselamatn org lain...

    ReplyDelete
  8. CMA : BAGUSLAH BEGITU.. SAYA KALAU MEMANDU PUN, SELALU BERHATI-HATI JUGA DENGAN PENUNGGANG MOTORSIKAL..

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...