Tuesday, August 14, 2012

SIAPA SAJA PUN BOLEH JADI PEMBUNUH


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Manusia biasa (layman) seperti kita ini siapa kata tidak boleh membunuh? Ini bukannya membunuh orang dengan menggunakan senjata sepertimana kita sering dengar di televisyen mahupun membunuh nyamuk. Apa yang hendak disampaikan sebenarnya ialah tentang membunuh pengguna jalan raya iaitu dengan kata mudahnya ialah kemalangan maut.

Apabila tibanya hari kebesaran seperti Hari Raya Aidilfitri, maka berpusu-pusu pengguna kenderaan menggunakan jalan raya untuk pulang ke kampung halaman masing-masing. Pengguna jalan raya pula berbagai ragam, rupa dan cara memandu. Ada yang berhemah, ada yang sekejab berhemah sekejab kelam kabut dan ada juga yang langsung tidak mempedulikan undang-undang.

Ketika memandu, kita hendaklah sentiasa berhemah dan berhati-hati. Ini adalah untuk mengelakkan berlakunya kemalangan, lebih-lebih lagi kemalangan yang menyebabkan kehilangan jiwa. Memang benar malang itu tidak berbau, namun setidak-tidaknya diri masing-masing dipersiapkan dengan niat yang murni semasa memandu.

Gambar hiasan. Sumber http://ajid77.wordpress.com/

Sekiranya kita mengalami kemalangan, ia tidak mengapa lagi sekiranya hanya kemalangan kecil, namun bagaimana sekiranya kita telah mengakibatkan kematian seseorang. Misalannya kita terlanggar orang yang berlalu di tepi jalan atau kita melanggar penunggang motorsikal lalu mereka maut di tempat kejadian. Bukankah itu juga dikatakan pembunuh. Pembunuh pengguna jalan raya.

Kata orang, sesal dulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna lagi. Oleh yang demikian, marilah sama-sama kita menjadi pemandu yang berhemah dan sentiasa berhati-hati semasa memandu kenderaan bagi mengelakkan kita dilabelkan pebagai pembunuh.

13 comments:

  1. setuju.. jadi, sepanjang perayaan ni, berhati2 la di jalan raya.. jangan memandu ketika mengantuk dan jangan memandu mengikut emosi marah.. sangat2 bahaya

    ReplyDelete
  2. Setiap kali mjelang raya je, mesti kitrg satu family akn teringat kemalangan dua thn lalu masa g beraya kat kuala kubu baru, selngr... Xcdent depan mata.. Mujur kami sekeluarga 3 kereta.. Sempat mengelak.. Cuma dua buah kereta di hdpn kami yg teruk kena langgar..dan terbang..huhu

    Kekadang geram dgn sikap pemandu yg suka sambil lewa dan x berhemah...

    ReplyDelete
  3. tajuk entry kali ini menggerunkan..hehe..apa² pun berhati² ketika memandu..ingatlah insan yang tersayang..Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin utk Fairus dan isteri serta keluarga ye :)

    -jue, ajib & aaron-

    ReplyDelete
    Replies
    1. SELAMAT HARI RAYA JUGA BUAT KAMU SEKELUARGA.. MAAF ZAHIR BATIN..

      Delete
  4. agree!! jgn pandu ikut hati sendiri jer.. jgn ingt kita je yg nak cpt.. org lain nak lambat.. selamat hari raya maaf zahir batin yer

    ReplyDelete
  5. Betu tu. Berhati² dijalan raya. Peringatan utk saya juga sbb smalam saya accident...huhuhu...

    Selamat hari raya aidilfitri buat firus & family.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SELAMAT BUAT KAMU DAN KELUARGA JUGA..

      Delete
    2. AISEYMAN.. CAMNE LEH AKSEDINT..?

      Delete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...