Friday, August 17, 2012

HAK BERMAIN HAK KAMI


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Begitu hebat pengaruh televisyen terhadap kanak-kanak. Itulah yang mampu saya katakan. Dulu, masa kita kecil-kecil memang suka meniru apa saja aksi yang keluar dari kaca televisyen. Kini, kita pula perhatikan gelagat anak-anak kita yang turut meniru apa saja yang terpapar di kotak ajaib yang mengeluarkan gambar dan suara itu.

Apa tidaknya, apabila menonton cerita KL Gangster dahulu, sampai ke hari ini anak saya boleh menghafal beberapa skrip dari filem itu. Siap buat aksi-aksi lagi. baru-baru ini ada membelikan dia pedang mainan. Tak sempat balik rumah, dalam pasar raya juga dia main. Siap mengacah-acah orang ramai yang berlalu di hadapan dia. Erm.. Macam-macamlah.., puas ditegurnya.

Itu tidak mengapa ada pula satu hari tu, saya menegur anak saya supaya berhenti bermain di luar rumah. nak tahu apa dia cakap? Dia cakap "HAK BERMAIN HAK KAMI".... Aduhai... What can I say?? Ini semua angkara iklan di bawah ini.

Erm.. Sudah betullah tu, bapa collect barangan Milo, anak pun suka tiru iklan Milo.

10 comments:

  1. haha.. memang betul2 terpengaruh dengan iklan tu..hehehe

    ReplyDelete
  2. jangan main main ya! nanti kena sebat!

    ReplyDelete
  3. cakap kat dia .. 'hak merotan hak ayah'

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAH BESAR SIKIT NANTI BOLEH LE SEBAT..

      Delete
  4. tv.. memang antara pengaruh utama lah..


    Selamat Hari Raya Mr.Fairus n famili.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. SELAMAT HARI RAYA JUGAK BUAT KAMU..

      Delete
  5. adeiiii...

    pengaruh iklan nie.. mmg kuat...

    mcm anak buah moon yg baru je setuhn lebih tu... suka tiru iklan zalora kalau xsilap...

    iklan pasal baju, handbag, kasut... pastu bila pompuan tu jerit,suami dia jerit.. tukang hantar barang jerit... si Aqil pon jerit sama.. haha

    kelakar je rasa..

    kekadang nie... ada je iklan yg x elok dipertontonkan pada kanak2.. sebba budak2 ni kan..suka je mengikut...

    ReplyDelete
  6. CMA : BRTUL TU.. BUDAK2 MEMANG CEPAT TANGKAP APA YANG DIA LIHAT DAN DENGAR..

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...