Thursday, June 7, 2012

MASING-MASING MEMPUNYAI KEGILAAN SENDIRI


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Sebenarnya, kegilaan yang saya maksudkan ialah minat atau kegemaran. Orang yang minat dalam sesuatu benda pastinya akan tergila-gilakan benda tersebut.

Seseorang yang minat kenderaan klasik seperti kereta Morris Minor misalnya, pasti telah banyak wang ringgit dikeluarkan untuk menjaga dan memulihara kenderaan tersebut supaya terus boleh dinaiki dan dibawa meluncuri jalan raya. Selagi kenderaan tersebut boleh digunakan, selagi itulah kepuasan jelas terpancar di dalam diri si pemunya.

Begitu juga dengan pengumpul. Tidak kiralah pengumpul barang antik, barang yang boleh dikumpul (collectable item), matawang, setem dan sebagainya juga terdiri daripada orang yang "gila-gila". Bukan gila apa, cuma gilakan barang yang dikumpulkannya. Kalau ada ternampak sesuatu barang yang masih belum dikumpul pastinya akan berusaha untuk mendapatkannya. Kalau yang berduit, pastinya tidak kisah berapa saja harga untuk mendapatkan sesuatu barang. Bagi yang kurang berduit tu, mungkin ada sedikit main "tarik tali" untuk mendapatkan barang tersebut.

Jadi, isu Sultan Johor membida nombor pendaftaran WWW 1 bukanlah sesuatu yang menghairankan. Sudah saya katakan, masing-masing ada minat dan kegemaran sendiri, jadi apa salahnya baginda berbuat sedemikian. Lagipun sememangnya baginda minat dalam aktiviti automobil dan motorkar.

Satria Neo Milik Sultan Johor
Harap lepas ini tiadalah isu seperti ini diperbesar-besarkan. Iyalah, masing-masing manusia, masing-masing punyai minat dan kegilaan tersendiri, jadi biarlah mereka-mereka dengan minatnya. Mereka tidak kacau kamu pun. Macam saya misalnya, suka mengumpul barangan Milo, jangan ada yang kata "membazirlah engkau ni beli barang-barang Milo ni". Kalau ada yang kata begitu, saya akan jawab, "suka hati akulah, aku bukan guna duit kau".

(ps : Sila baca dengan perasaan dan hati yang neutral)   

Sumber gambar : Google Image

4 comments:

  1. betul tu! komen saja... jangan segan-segan, ini wak nak komen ini, betul tu seperti yang anak katakan, asal kita happy-happy :), itu sebab wak suke kumpul barang lama dan baru, wak suke kumpol barang yang bajet bajet saja kok, itulah minat tapi bukan permainan, teruskan usaha dengan ceria!

    ReplyDelete
  2. yelah duit dia...jgn sibuk2 kan..

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...