Monday, March 5, 2012

NASIB BAIK POKOK MELAKA





Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Rasanya ramai yang sedia maklum tentang nama negeri Melaka yang berasal dari nama sebatang pokok yang dikenali sebagai pokok Melaka. Asal usul nama negeri Melaka sedikit lebih kurang ceritakan terjadi begini :


Pokok Melaka. Sumber gambar >> KLIK <<


Parameswara merupakan seorang putera raja dari Palembang telah diusir dari negeri lalu ke Temasik (Singapura). Di sana baginda telah berkerajaan namun tidak lama setelah baginda telah membunuh Temagi iaitu wakil kerajaan Siam. Dari mengelakan dirinya diburu, baginda telah berundur ke beberapa kawasan.

Dalam satu peristiwa lain, ketika baginda bersama para pengikutnya pergi berburu berhampiran Sungai Bertam, satu kejadian aneh telah berlaku. Anjing-anjing buruan baginda telah menghambat seekor pelanduk putih, namun apa yang berlaku ialah anjing-anjing baginda telah ditendang oleh pelanduk putih tersebut lalu terjatuh ke dalam sungai.

Di kalangan masyarakat terdahulu, apabila sesuatu yang aneh berlaku, lebih-lebih lagi yang mengambarkan kekuatan dan kekuasaan maka alamatnya sesuatu yang baik. Dalam masa yang sama, Parameswara telah berpendapat alangkah baik sekiranya dibuat negeri di kawasan tersebut. Lalu didirikan di situ negeri Melaka bersempena nama pohon kayu yang disandarnya semasa melihat kejadian aneh yang berlaku.

Okey.. Cukup untuk untuk suatu yang serius. Apa akan jadi misalnya pada ketika itu Parameswara sedang bersandar di batang pokok kelapa? Adakah sekarang ini negeri Melaka sebenarnya adalah negeri Kelapa? Ohh.. Tidak mungkin Parameswara duduk di bawah pokok kelapa kerana pokok kelapa merbahaya. Sekiranya buah kelapa jatuh, nahaslah kepala baginda.

Ataupun, andai kata Parameswara ketika itu sedang duduk di bawah pokok mangga. Sudah sahlah sekarang ini negeri Melaka adalah negeri Mangga. Tapi, mana mungkin juga Parameswara bersandar di pokok mangga. Iyalah, manalah tahu pokok mangga tersebut sedang lebat buahnya, lalu Parameswara serta pengikutnya sedang enak memakan buah mangga sehingga tidak perasan anjing buruannya ditendang pelanduk putih. Erm.. Tidak mustahil juga.

Apa kata pula sekiranya Parameswara dulu bersandar di pokok kedondong? Mahu tak diletaknya negeri Melaka sekarang bernama negeri Kedondong. Lain macam saja bunyinya. Tapi, pokok kedondong kecil, mana boleh Parameswayra bersandar di pokok tu pula.

Kesimpulannya, apa yang diterangkan di atas "nampak" seperti suka-suka, namun sebenarnya saya mahu menunjukan bahawa sejarah itu dinamik. Kajian demi kajian perlu dilakukan demi membuktikan sesuatu. Lebih-lebih lagi sesuatu yang amat penting dalam sejarah tanah air mahupun sejarah bangsa. Jangan kita mudah percaya dan menerima akan sesuatu fakta yang keluar dari mulut seseorang tanpa ada kajian terperinci dan sokongan daripada mulut-mulut mereka yang ahli.

(Ps : Bak kata Ogy Ahmad Daud, terus gali dan menggali)

4 comments:

  1. hari tu masa lalu2 nak pergi taman botanikal yang kat belakang tempat org jogging2 tu, member cakap ada pokok melaka. tunjuk2 pon saya tetap x nampak mana 1 pokok melaka. sbb tengok dari dlm kereta tu. member tu dia belajar pasal biotech ni, so kenal2 la jugak kan pokok2 ni

    ReplyDelete
  2. WALAU APA PUN NAMA YANG DIBERIKAN..PADA PERMULAAN ITU ADALAH SESUATU YANG JANGGAL BAGI KITA TAPI LAMA KELAMAAN AKAN MENJADIKANNYA BIASA..'ALAH BISA TEGAL BIASA'.

    ReplyDelete
  3. LYA : TAK SUSAH NAK KENAL POKOK MELAKA.. SEARCH GOOGLE PUN BOLEH DAPAT..

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...