Thursday, March 1, 2012

KATA SPONTAN NO 5 : AKU JATUH, DIA PUN MESTI JATUH JUGA





Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Entah mengapa gaya orang zaman sekarang, sekiranya didapati bersalah bukan mahu mengaku kesalahan sebaliknya cuba mencari kesalahan orang lain demi menutup kesalahan yang dilakukannya.

Pernah satu ketika terdengar pernyataan ini; "Sekiranya aku jatuh, aku akan pastikan dia pun jatuh juga..."

Jangan busuk hati. Kalau benar kita bersalah, mintalah maaf kepada mereka yang kita sakiti. Sekiranya bersalah kepada Allah, mohonlah ampun dan taubat semoga dosa yang dilakukan diampuni.

14 comments:

  1. PHD ada di mana2. Smoga kita tak tergolong dlm golongan ni.

    ReplyDelete
  2. hasad dengki ni bahaya
    kadang2 boleh sampai memutuskan silaturahim
    mintak di jauhi la

    ReplyDelete
  3. mindset zero org cmni..
    rejeki masing2 Allah yang tentukan (ok, dok peringat kat diri sendiri jugak ni)

    ReplyDelete
  4. SANGRATOO : AMINN..

    FIZA : MOGA-MOGA..

    LYA : YA.. HASAD DENGKI MEMANG BAHAYA..

    MADAM : MINDSET ZERO.. HUH, DASAT2..

    ReplyDelete
  5. ni sikap menjahanam nih..cmne nak maju !!

    ReplyDelete
  6. PCL : BETUL.. BETUL.. BETUL..

    ReplyDelete
  7. sgt bermakna ni....

    mmg sukar nak ngaku salah tpi kena lah ada sikap tanggungjawab kan...

    ReplyDelete
  8. yang lebih buruk bro..orang tu tak ada buat salah apa pun..tetapi kerana dengki dan cemburu dengan kejayaan orang lain....dia tetap nak menjatuhkan orang tu..ni la perangai kita orang melayu..sedih

    ReplyDelete
  9. AMRY : MEMANG IA SEDANG MENJADI GAYA ORANG MELAYU TERKINI..

    ReplyDelete
  10. Hampir semua manusia tidak sedar mereka ada perasaan hasad/ dengki. Ia tercetus spontan bila kita berharap kegembiraan seseorang hilang daripadanya...walaupun perasaan itu cuma sekejap..tapi..tu dengki la namanya tuh...contoh simple; bos beri perhatian lebih kepada org yang tak buat kerja tapi dapat nama (padahal kita yg bersusah payah)mesti kita marah dan berharap biar tembelang dia pecah.....pernah mengalaminya? cepat2 istighfar...

    ReplyDelete
  11. En FAirus, saya admire your quote.. "TO LIVE IS TO DIE"....Kinda effective reminder..

    ReplyDelete
  12. ANON 1 : ASTARGFIRULLAHALAZIMM...

    ANON 2 : KITA HIDUP DAN PASTI AKAN MATI..

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...