Saturday, January 14, 2012

TIADA BAWAH, ATAS MUNGKIN TIDAK BERJAYA





Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Dalam sesuatu organisasi tidak kira sektor awam mahupun swasta ada pengubal polisi dan pelaksananya. Di dalam rangka pengurusan, biasanya golongan pelaksana ini adalah lebih ramai dari golongan pengubal polisi, pengurus ataupun ketua. Ketua pula perlu menguruskan ramai orang-orang bawahannya samaada puluhan mahupun ribuan pekerja

Dalam sesuatu oraganisasi, semua orang bekerja. Yang atas bekerja dengan caranya, yang bawah juga dengan bekerja mengikut kehendak atasan. Yang banyak melaksanakan tugas adalah orang bawahan, kerana yang atas hanya membuat sesuatu polisi, aturan, cara kerja manakala yang bawah-bawah inilah yang membuat kerja tak kira siang atau malam, secara bersahaja mahupun tugasan segera. Yang bawahan sentiasa berhempas pulas untuk memuaskan kehendak atasan.

Tapi itu tidak boleh dinafikan kerana yang atasan itu mempunyai ilmu, mempunyai kelulusan dan mungkin organisasi itu mereka yang punya. Jadinya, tidak mengapa, sama-samalah bekerja mengikut arahan yang sepatutnya. Kita perlu menghormati ketua. Sama-sama meningkatkan produktiviti dan nama organisasi.

Namun begitu, seperti yang dikatakan sebentar tadi, yang menghempas pulas bekerja ialah orang bawahan. Jadinya, apa-apa berlaku di dalam organisasi perlu melibatkan nama orang bawahan. Sekiranya organisasi kita cemerlang, organisasi kita dapat anugerah itu, ini, organisasi kita dapat mencapai matlamat, atau lain-lain pencapaian perlulah berterima kasih kepada mereka-mereka di bawah ini. Ya.. Memang benar yang di atas ini yang memacunya, tetapi yang melaksanakan adalah mereka yang di bawah. Mereka di bawah yang ramai-ramai ini.

Ini tidak.. Ego, sombong dengan tidak mahu mengucap terima kasih seperti segala pencapaian yang dikecapi semua adalah hasil usaha dia seorang sahaja yang mengepalai organisasi. Ingatlah-ingatlah yang bawah. Berapa kali saya mahu ulang, yang bawah itu paling ramai dari yang atas, sekali yang bawah goyang mahu tersunggkur yang di atas tu.

Akhir kata, sekiranya kita duduk di atas, jangan sekali-kali ego, sombong dan bongkak. Kalau kita menghina mereka yang di bawah, anda seorang saja yang menghina mereka seorang demi seorang. Sebaliknya yang di bawah ini ramai, mereka beramai-ramai menghina kita pula.

(Ps : Bukan susahpun nak berterima kasih dengan orang bawahan. Tidak kena bayarpun...)

19 comments:

  1. hampas punye boss..sabar je la..

    ReplyDelete
  2. FAIZ : INI UMUM.. UNTUK INGATAN MEREKA NYANG BERADA DI ATAS...

    ReplyDelete
  3. BETUL TU BRO..WALAUPUN IRANG ATAS TAPI TAK BOLEH SOMBONG....AKU ADA BOS MEMANG SPORTING GILOR LA...DALAM KERJA SERIOUS KADANG ADA GAK SELOROH DIA,BILA KAT LUAR MACAM MEMBER MA..BOLEH PULAK KADANG2 DIA BELANJA MAKAN...NAK AMIK HATI PEKERJA SEBAB KOTORANG BANYAK TOLONG DIA, KALAU TAK DA KAMI KAT BAWAH NI, SAH DIA KENA BAMBO NGAN ORANG ATAS...SYUKURLA DIA INGAT KITORANG YANG KAT BAWAH NI.

    BRO..ADA KES KER?MACAM MARAH JER.LEK BROOO..ORANG ATAS NI MACAM2 GELAGAT...

    ReplyDelete
  4. AMRY : MANA ADA KES APA-APA.. CUMA MEMBERI INGATAN KEPADA MEREKA YANG DI ATAS JE.. ENTRI NI DITULIS ATAS PEMERHATIAN SAHAJA. TIADA KENA MENGENA SAMA ADA YANG HIDUP ATAUPUN MATI. KALAU TERKENA BATANG HIDUNG, HANYA KEBETULAN SEMATA-MATA...

    ReplyDelete
  5. dia lupa agaknya tak selamanya dia di puncak. mungkin dia lupa roda tu bulat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BIASALAH.. MELAYU MUDAH LUPA..

      Delete
    2. nak kata cemana..kacang dah lupakan tanah..bukan kulit ya hehehee

      Delete
  6. betul betul betul

    bagusnya klu semua bos bos baca ni kan...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasalah begitu, dan kalau tak biasa... sudah tentu itulah boss yang luar biasa,

      kadang ada juga boss yang tidak menerima pendapat orang bawahan, tetapi di lain waktu menggunakan pendapat tersebut sebagai ideanya :)

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. HUH.. YANG NI LAGI LAH TAK BOLEH PAKAI.. AMBIL IDEA ORANG TAPI MENGATAKAN IDEA SENDIRI..

      Delete
    4. MAMANORIZ : TAPI MALANGNYA RAMAI YANG TAK BACA..

      Delete
  7. saya suka dlm sesebuah organisasi ada kerjasama, bekerja bersama-sama, masing-masing dapat habuan dalam mencapai kejayaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. YE.. MASING2 KERJA.. MASING2 MENGECAP KEJAYAAN...

      Delete
  8. aku rasa mana2 organisasi mesti ada cmni...
    double standard kalu dlm erti kata mencarutnya...
    huhuhu...

    jd org bawah!!! dengar sini!
    mari kita sama2 majukan diri kita, smpi kita leh pergi jauh..
    sampai bila mau ditindas..
    bukan begitu..
    jdkan ini sebagai cabaran dan pembakar semangat..

    actually, thas wat im doing now...mau maju lagik..mesti maju!

    oke, cukup merapu dah..babai..huhu

    ReplyDelete
  9. SAHROM : BADAN KURANG SIHAT.. BALIK RUMAH ANAK JE YANG CONQUER NETBOOK NI..

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.