Wednesday, October 19, 2011

UNDANG-UNDANG = KASIH SAYANG





Semasa memandu pulang ke rumah dari tempat kerja petang tadi, fikiran aku melayang-layang memikirkan sesuatu dengan penuh minat. Berfikir, mengapa perlu ada undang-undang? Untuk apa perlu undang-undang? Secara ringkasnya orang biasa seperti kita ini pastinya akan menyatakan bahawa undang-undang dibuat untuk mendisiplinkan masyarakat.

Namun setelah aku memecahkan pemikiran supaya dapat berfikir seperti profesor serba tahu, dapatlah aku kaitkan bahawa undang-undang adalah sebahagian daripada kasih sayang. Iya... Kasih sayang. Kasih sayang daripada pengubal undang-undang atau pemerintah kepada rakyatnya. Tetapi bagaimana ia boleh dikatakan kasih sayang?

Aku ni nak dikatakan sangat patuh pada undang-undang tidaklah sangat, tetapi semasa menaiki kereta, pastinya tali pinggang keledar akan aku pakai dahulu. Bukan takut kepada polis, tetapi aku tahu ianya mampu membantu mengelakkan kecederaan lebih teruk sekiranya berlakunya kemalangan. Jadinya, undang-undang yang mewajibkan pemakaian tali pinggang keledar adalah menunjukan betapa kasih dan sayangnya pengubal undang-undang terhadap nyawa setiap pengguna kenderaan.

Bukan setakat kasih sayang antara manusia, undang-undang juga menunjukan kasih sayang terhadap haiwan. Dengan adanya undang-undang seperti Akta Pemuliharaan Hidupan Liar, haiwan-haiwan dapat dipelihara dan bebas hidup tanpa sebarang ancaman daripada mana-mana pihak. Ini menunjukan satu kasih sayang di mana pengubal undang-undang telah menyayangi haiwan supaya tidak pupus, diburu secara haram, diawet secara haram atau sebagainya.

Selain itu, kasih sayang terhadap bangunan dan monumen juga boleh ditafsirkan melalui dengan wujudnya undang-undang seperti Akta Warisan Kebangsaan mahupun enakmen-enakmen warisan di negeri-negeri di Malaysia. Tanpa undang-undang seperti ini, bangunan-bangunan dan monumen warisan dan bersejarah boleh dimusnahkan begitu saja. Tetapi demi kasih dan sayangnya kepada warisan dan sejarah, undang-undang ini digubal bagi membolehkan warisan terus terpelihara.

Namun begitu, pengubal undang-undang juga adalah manusia. Kadangkala mereka yang membuat undang-undang dan mereka jugalah yang mencabul undang-undang. Justeru itu, untuk meneruskan kesinambungan kasih sayang ini kita haruslah mengikuti segala peraturan yang telah ditetapkan oleh undang-undang.

Dalam meneruskan ketaatan kepada peraturan dan undang-oundang juga, kita tidak terlepas dari qada dan qadar. Contohnya, sehabis baik manapun kita pakai tali pinggang keledar, sebaik manapun kita menggunakan helmet, kalau sudah ketemu ajal tetap mati juga.

6 comments:

  1. org kata laws are made to be broken... ko rase betul ke?? huhuhuhhhh

    ReplyDelete
  2. SAHROM : TU ORANG TAK RETI BAHASA... LAW ARE MADE NOT TO BE BROKEN...

    ReplyDelete
  3. Nama pun manusia...mmg suka melanggar benda. Yg dilarag tu lagi die suke...

    ReplyDelete
  4. undang2 juga dibuat untuk menghukum orang yang bersalah dan mencegah orang lain dari membuat salah.

    ada satu ejaan 'ancaman' tereja
    'aancaman' .. saja nak beritahu sebagai tanda kasih sayang.

    ReplyDelete
  5. A.L : YE.. BETUL. KESILAPAN EJAAN TELAH DIPERBETULKAN. TERIMA KASIH DAUN KELADI, ADA SALAH TOLONG TUNJUKAN LAGI.

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.