Tuesday, September 13, 2011

SUDAH TIBA MASANYA UNTUK MENYIMPAN EMAS

Kini apabila bercakap tentang emas, pasti yang mengetahuinya bahawa harga emas kini melambung tinggi. Kalau dulu-dulu masa kita kecil harga segram emas hanya berpuluh ringgit sahaja tapi kini tak dapat lagi. Harga emas 999 sekarang sudah menjangkau RM 200.00 ++. Bukanlah terasa ruginya kalau kita tidak menyimpan emas dari dulu lagi.

Dalam setahun dua tahun lepas, ada juga belajar-belajar pelaburan emas. Masa tu adalah berjumpa dengan seseorang yang dikenali dari internet menceritakan pelaburan emas dengan menggunakan emas jongkong dan dinar emas. Setelah mendengar penerangan darinya, memang berminat. Namun masih berasa ragu kerana takut ditipu. Takut emas yang dibeli itu adalah emas palsu atau sebagainya.

Lepas tu, telah cuma membeli emas secara kecil-kecilan. Bukannya emas jongkong atau dinar, sebaliknya membeli barang kemas 916. Selepas membeli emas tu, gadaikan pula di Ar-Rahnu Bank Rakyat dan mendapat sejumlah wang tunai. Kemudiannya tambah sedikit lagi wang dan beli emas lagi dan sekali lagi gadaikan di Ar-Rahnu. Macamtulah seterusnya sehingga sekarang adalah beberapa ratus geram emas yang telah tersimpan di pajak gadai Ar-Rahnu.

Kemudiaanya, kita tunggu dan lihat sajalah perkembangan emas semasa. Apabila ada kenaikkan harga emas, kita pergilah semula ke Ar-Rahnu untuk tebus gadai emas kita semula. Tebus gadai ini bermaksud, kita ambil semula emas kita dan gadaikan semula emas tersebut, di mana kita akan mendapat sedikit keuntungan dari proses tersebut. Semasa membuat tebus gadai ini, kita dikenakan upah simpan mengikut berapa bulan yang kita pajakkan emas di Ar-Rahnu.

Buat masa ini, sudah beberapa kali harga emas naik dan beberapa kali jugalah ke Bank Rakyat untuk membuat proses tebus gadai. Memang lumayan. Kalah pelaburan ASB. Kalau ASB kita peroleh dividen setahun sekali, tetapi dengan pelaburan emas di Ar-Rahnu, kita boleh peroleh keuntungan berkali-kali selagi harga emas meningkat.

Alhamdulillah... Sebelum Syawal yang lepas harga emas naik mendadak, dapatlah beberapa K. Kira berayalah juga tahun ni.

Ps : Kepada sesiapa sudah tahu berkenaan pelaburan emas ini dan telah mencubanya, teruskanlah. Pada sesiapa yang masih belum tahu harap cubalah. Tidak rugipun. Kalau tak pasti lagi pasal penjelasan ini, carilah pada mereka yang lebih arif. Aku sekadar berkongsi saja berdasarkan pengalaman aku. Aku pasti lebih ramai lagi cerdik pandai yang lain lebih mahir dalam pelaburan emas.

Sekarang banyak juga bank dan syarikat yang menawarkan pelaburan emas, tetapi bagi yang muslim tu pilihlah pelaburan emas yang berlandaskan syariah. Dan jangan lupa, kalau sudah cukup nisabnya, keluarkanlah zakat emas.




12 comments:

  1. huuuuuu
    kene simpan duet..
    nnti nak kawen pakai emas jugak
    huhuhuhu

    ReplyDelete
  2. Memang ada niat nak membuat pelaburan emas ni, tp banyak kekangan masa dan wang, so tertangguh..

    Harap2 ada rezeki untuk pelaburan emas ni nanti.. InsyaAllah..

    ReplyDelete
  3. AMALINA : ERM.. MASA AWAK KAWIN NANTU BERAPA LAH HARGA EMAS NANTI AGAKNYA.. KALAU SEKARANG DAH CECAH RM200 SEGRAM...

    ReplyDelete
  4. MYRA JAY : ADA MASA, ADA DUIT TERUS JE BUAT... PASTI MENGUNTUNGKAN...

    ReplyDelete
  5. emas dan tanah adalah dua method baru dlm pelaburan skrg kan..wang dah semakin susut nilainya huhuhhhhh

    ReplyDelete
  6. ade duit beli la emas sikit demi sikit bergantung pada kemampuan..baru2 mencanak naik emas ni kan..

    ReplyDelete
  7. FAIZ : YE BRO.. SIKIT2 START PON BOLEH... LAMA2 NANTI BANYAKLAH...

    ReplyDelete
  8. saya ada brg kemas 916, tp x byk pun...blhkah saya bawanya ke arrahnu dan mulakan pelaburan seperti tuan..

    ReplyDelete
  9. sy ada barang kemas 916, tapi x byk pun...saya ingin bawa ke ar rahnu dan membuat pelaburan seperti tuan,..beri pandangan sikit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. BOLEH TERUS KE BANK-BANK YANG MENAWARKAN PAJAK GADAI ISLAM SEPERTI BANK RAKYAT ATAU SEBAGINYA.. DI SITU AWAK BOLEH TERIMA PINJAMAN SEBANYAK 65-70% DARIPADA HARGA EMAS YANG AWAK GADAIKAN..

      Delete
  10. saya ada brg kemas 916, tp x byk pun...blhkah saya bawanya ke arrahnu dan mulakan pelaburan seperti tuan..

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...