Friday, August 19, 2011

SUDAHKAH KITA BERSEDIA MENGHADAPI KEBAKARAN?

Setiap hari kebakaran boleh berlaku di mana sahaja. Sama ada kebakaran di tempat kerja, kebakaran hutan dan kebakaran kediaman atau rumah. Sekiranya rumah kita terbakar, adakah kita sudah bersedia menghadapinya?

Baru-baru ini ada mendengar taklimat mengenai kesedaran kebakaran, memang terasa betapa pentingnya ada ilmu tentang cara-cara menghadapi kebakaran dan lain-lain ilmu berkaitan kebakaran.



Menurut fakta, kematian akibat kebakaran kebanyakkannya bukan berpunca daripada api, tapi sebaliknya ialah asap. Lebih 70% kematian akibat kebakaran disebabkan oleh asap. Asap menyebabkan kekurangan oksigen untuk disedup dan apabila menyedup asap, seseorang itu sebenarnya menghirup udara yang mempunyai toksin dan racun yang amat merbahaya. Dalam beberapa minit saja, orang tersebut akan mati akibat terhidu asap.

Oleh yang demikian, untuk mencegah asap ini, seseorang perlu segera melarikan diri daripada kebakaran dan asap. Kalau di rumah kita, sekiranya asap sudah memenuhi ruang, cubalah merangkak-rangkak mencari jalan keluar. Tetapi lain pula sekiranya kebakaran berlaku di hotel misalnya, jangan merangkak, kerana dikhuatiri akan mati dipijak. Mati akibat terpijak juga merupakan statistik penyebab kematian semasa berlaku kebakaran.

Kalau anda terlihat seseorang badannya terbakar, apa perlu dibuat? Biasanya orang akan menggulingkannya di lantai, membalutkan tubuh mangsa dengan selimut dan ada juga yang menyembur dengan alat pemadam api. Semuanya adalah betul, tapi dengan cara sama ada betul atau tidak saja yang dilakukan. Kerana sekiranya ia dibuat dengan cara tidak betul, ia akan mendatangkan lebih kemudaratan kepada mangsa.






Namun, semua ini mungkin semua sudah tahu. Tapi sebaliknya kita harus memandang ke hadapan. Adakah tempat tinggal kita sekarang ini selamat? Adakah rumah kita disediakan peralatan-peralatan mencegah kebakaran? Kalau kita lihat di pejabat kita, di pusat membeli belah pastinya sudah siap sedia dengan segala peralatan pencegahan kebakaran seperti alat pemadam api, paip hos bomba, alat semburan air, pengesan asap dan sebagainya. Tapi adakah di rumah kita mempunya alat-alat ini? Bagaimana pula sekiranya rumah kita ditimpa kebakaran?

Sudah masanya Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) memperkenalkan satu peraturan baru bagi projek-projek perumahan akan datang. Bukan setakat mempunyai paip bomba sahaja, tapi setiap rumah perlulah dilengkapi sistem pencegahan kebakaran yang lebih effisyen. Ini bukannya apa, ia adalah satu langkah awal bagi memastikan setiap kebakaran dapat dipadamkan dengan lebih awal dan dapat mengelakkan kemalangan jiwa berlaku.

Sekiranya pihak PBT tidak dapat membuat peraturan begitu, setiap penghuni rumah boleh mengambil ikhtibar sendiri dengan menyediakan perlatan pencegahan kebakaran di rumah sendiri. Setidak-tidaknya ada sebuah alat pemadam api. Marilah kita sama-sama praktikan demi menjaga orang yang kita sayangi.

(Ps : Dua hari lepas ada pergi Tesco, ada jual alat pemadam api kecil punya. Harga pun RM 60 lebih saja. Nanti nak beli, taruk dekat rumah)

6 comments:

  1. sakit kan sape yg meninggal rentung tu..

    ReplyDelete
  2. FAIZ : SUDAH SEMESTINYA SAKIT...

    ReplyDelete
  3. untungnya pejabat aku ini ialah ia bersebelahan sahaja dengan Balai Bomba...so kalau kebakaran, insyaAllah selamat :-)

    ReplyDelete
  4. SAHROM : WAH, TU SUDAH BAGUS... DARI SEBELAH BANGUNAN JE BOMBA PANCUT AIR... :)

    ReplyDelete
  5. Fobia sangat dengar kebakaran. Semoga dijauhkan.

    ReplyDelete
  6. CIKGU TIE : SAYA DENGAR TKLIMAT TU PUN DAH ADA KESEDARAN.. KESEDARAN JE.. GERAKNYA BELUM LAGI...

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.