JANA PENDAPATAN DENGAN TELEFON BIMBIT

Chenta Creative Hijab

Followers

Thursday, July 7, 2011

TAYANG BONTOT SATU KEBANGGAAN BAGI GADIS MELAYU SEKARANG

Di manakah perasaan malu di kalangan anak-anak gadis Melayu sekarang? Kalau kita lihat kembali pada zaman dahulu, gadis melayu ini merupakan gadis yang pemalu, bersopan santun dan berbudi bahasa. Tapi mengapakah kini mereka dilihat tidak lagi seperti dahulu?

Semasa kita memandu kenderaan, pastinya akan sekali sekala ternampak gadis Melayu yang membonceng motorsikal dengan memakai pakaian yang seksi sehingga ada kalanya menampakkan bontot dan seluar dalam dan ada yang hampir terlondeh terus seluar yang dipakainya. Tidak malukah mereka ini? Begitu murah maruah mereka ini sehinggakan sanggup memperlihatkan apa yang dimiliknya untuk tatapan umum.

Bukan saja semasa membonceng motorsikal, semasa duduk di tempat umum juga ada anak-anak gadis Melayu ini yang gemar menampakkan bontot mereka. Ada yang menyatakan bahawa ianya tidak sengaja. Kalau tak nak tidak sengaja, mengapa memakai pakaian yang pendek dan sendat? Sudah pastilah ia akan menampakan apa yang mereka patut tutupi itu.

Mungkinkah mereka ini kurang atau tidak memiliki didikan agama yang secukupnya? Atau mungkinkah ibu bapa mereka tidak kisah anak-anak mereka berpakaian sedemikian rupa. Subhanallah... Cukup-cukuplah. Bagi anak-anak gadis yang diluar sana, sama-samalah menjaga akhlak dan aurat masing-masing. Dunia ini semakin tua, dan ianya tempat yang sementara sahaja bagi kita dan akhirat jualah tempat yang kekal buat selamanya.

Sesungguhnya menjaga aurat itu wajib. Islam telah menetapkan hukuman-hukuman yang begitu berat bagi mereka yang mendedahkan aurat. Sedangkan mereka yang tidak menutup rambut (memakai tudung) begitu berat siksaannya, inikan pula menayangkan bahagian-bahagian sulit yang lain. Masyaallah, begitu berat siksaan Allah, tapi kita tetap melakukannya. Kebalkah kita? Tepuklah dada dan tanyalah iman.




15 comments:

  1. Alhamdulillah deela xmcm tu.. :)dan Insyallah akan menjaga pemakaian..

    ReplyDelete
  2. FADHEELA : MAAF, SAYA TAK MAKSUDKAN SEMUA PERMPUAN CAMTU.. SEGELINTIR JE.. SAYA TAU AWAK OK... :)

    ReplyDelete
  3. Takut tgk anak² gadis jama skang, sgt berani.

    ReplyDelete
  4. FIZA : MOHON DIJAUHKAN... ZAMAN ANAK2 KITA NANTI NTAH MACAMANA PLAK...

    ReplyDelete
  5. apabila suatu yang pelik menjadi kebiasaan, itulah tanda akhir zaman

    ReplyDelete
  6. SAHROM : MEMANG PELIKLAH BEBUDAK ZAMAN SEKARANG NI.. BUKAN BEBUDAK, MAK BUDAK PON SAMA..

    ReplyDelete
  7. betul ke remaja skrg cam tu bro? letaklah gambar sket sbgai bukti ... hehhe

    ReplyDelete
  8. aku yg laki ni pon segan kalo pkai seluar nmpk bontot sume ni..

    ReplyDelete
  9. PANGLIMA : ALAHAI, MACAM TAK PERNAH PERASAN..

    FAIZ : BETUL TU FAIZ..

    ReplyDelete
  10. mereka *bangga* dengan *aset* mereka.tapi kalau lelaki tegur mesti terkedu.jadi eloklah kaum lelaki yg tegur.jgn terus pandang tak kelip2.haha

    ReplyDelete
  11. alhamdulillah adik2 perempuan aku semuanya tak pakai pakaian macam tu....kalau yang sendat sikit tu, aku sound gak ler....

    pakai pakaian macam tu....bila ada mata laki yang mandang, dikata gatal, pas ni kalau jumpa yang macam tu..apa kata kita lempang dulu. Amacam?? Huhu...

    Ni lah jadinya kalau terikut2 budaya barat...

    ReplyDelete
  12. AIRANIEZ : SAYA NAK PANDANG PON MALU... :)

    ReplyDelete
  13. AMRY : TU LA PASAL.. SYUKURLAH ADIK AKU PON TAK CAMTU.. KALAU DIA CMTU DAH LAMA AKU SELIGI DIA..

    ReplyDelete
  14. seligi??bahasa baru ni bro....seligi tu apa bro...?segitiga aku tahu la...hehehe

    ReplyDelete
  15. AMRY : SELIGI TU @ JOTUS @ DUKU :)

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...