Saturday, June 11, 2011

PAHLAWAN TERRACOTTA

Tentera Terracotta adalah Pahlawan dan Kuda Terra Cotta untuk Maharaja China pertama iaitu Qin Shi Huang. Patung-patung terracotta, bertarikh 210 SM, telah dijumpai pada tahun 1974 oleh beberapa petani tempatan berdekatan Xi'an, wilayah Shaanxi, China berdekatan makam Maharaja Qin Pertama. Ketinggian patung-patung ini di antara 183–195 cm (6 kaki–6 kaki 5 inci).

Antara patung yang dijumpai termasuklah pahlawan, kereta kuda, kuda, pegawai, akrobat, orang kuat dan ahli muzik. Dianggarkan terdapat 8,000 pahlawan Terracotta iaitu 130 pedati dengan 520 kuda dan 150 tentera kavalri, sebahagian besar darinya masih tertimbus dalam lubang. Ramai pakar kaji purba percaya bahawa terdapat banyak lagi lubang yang masih belum dijumpai.

Pahlawan Terracotta di China

Nak tengok Pahlawan Terracota secara dekat? Datanglah ke Pameran Artifak Warisan Islam dan China yang masih lagi berlangsung di Bastion House, Jalan Kota, Melaka.

v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v





3 comments:

  1. seb baik patung...aku ingatkan pahlawan pebtul yang kena sumpah jadi batu..hehe
    zaman2 dinasti antara zaman terkenal kan bro?

    ReplyDelete
  2. Amry : Sebenarnya ia bukannya sumpahan. Tapi orang Cina dulu membuat patung2 tu serupa dengan setiap pahlawan2 dia mengikut muka dan rupa bentuk serupa..

    Faiz : Aku rasa begitulah. Tapi owner bgtau ia asli.

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.