Wednesday, June 15, 2011

KENA BIASA KEMUDIAN BARULAH MAHIR

Kita hidup di dunia ini tak terus jadi pandai. Kalau yang jadi Doktor, Peguam, Cikgu dan lain-lain semua itu, kena belajar dulu barulah boleh jadi apa yang dikehendakkan. Jangan kata bidang pekerjaan sahaja, tetapi apa-apa saja perlakuan yang hendak kita buat, kenalah biasakan dulu barulah kita akan mahir.

Sepertimana juga dengan mahasiswa yang baru mendapat ijazah dan mahu masuk ke alam pekerjaan, mereka haruslah diberi peluang untuk menunjukan bakat dan kebolehan mereka sendiri oleh bakal majikan, jangan hanya mementingkan pengalaman. Sekiranya semua majikan mementingkan pengalaman, jawapnya semua peluang pekerjaan yang ada merupakan jawatan untuk mereka-mereka yang pernah bekerja yakni mempunyai pengalaman. Namun begitu, ia terpulang juga kepada majikan kerana mereka yang mengeluarkan wang untuk membayar upah pekerja.

Dalam tanggungjawab membesarkan anak pula, kita kena bersungguh-sungguh memberikan pembelajaran kepada mereka. Sekiranya anak kita sudah tahu membuat sesuatu, teruskan ajar mereka sehinggakan mereka biasa dan terus mahir. Misalannya, dalam mengajar anak kita supaya tak perlu membuang air pada "pampers" tetapi hendaklah membuang air di tandas, ia sememangnya bukan tugas yang mudah, tetapi ia sebenarnya memerlukan masa dan pengajaran yang berterusan sehingga mereka benar-benar mahir dan tidak perlukan lagi tunjuk ajar dari kita.

Sebenarnya kisah biasa dan mahir yang dicoretkan ini bukanlah apa, cuma pengalaman dari diri sendiri juga. Baru-baru ni abang aku ada meminjam kereta aku selama seminggu untuk pulang ke kampung isterinya di Johor Bahru. Kereta aku dan abang aku jenis yang berlainan. Kereta dia Proton dan auto. Kereta aku pula Toyota dan manual. Adalah beberapa berbezaan antaranya "wiper" dia sebelah kanan, aku punya kiri. Lampu isyarat dia sebelah kiri, aku punya pulak kanan. Terasa janggal juga masa mula-mula menggunakan kereta abang aku.

Selepas seminggu aku dapat kembali kereta aku. Apa yang terjadi ialah aku sendiri rasa janggal menaiki kereta aku. Nak bagi lampu isyarat tapi terbuka "wiper" pula, bila nak pasang "wiper' terbagi lampu isyarat pula. Dalam masa tu, aku pun berfikir, dalam masa seminggupun aku sudah lupa untuk membawa kereta aku yang sudah bertahun-tahun aku bawa.

Kesimpulannya, kita memang kena biasakan diri pada sesuatu sebelum kita mahir... :)





5 comments:

  1. sy sedang biasakan diri dengan kerenah bos baru huhhuhuuhhh

    ReplyDelete
  2. Hehehehe...mcm mana bkey lupa nih.

    ReplyDelete
  3. setuju dgn bab kerja tu...majikan jgnla sibuk nak cari yg berpengalaman je...pengalaman tu boleh dicari kemudian..

    ReplyDelete
  4. aku tertarik dengan tajuk enrty ko ni bro..cuma sekarang baru ada masa tuk baca...Hm...aku suka entry ni...macam kehidupan kita la kan..bila kita biasa buat baik...sekai nak buat jahat atau rude,rasa semacam jer..n sebaliknya

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...