Monday, May 16, 2011

KERANAMU CIKGU, KU TAHU BACA DOA QUNUT

Guru umpama lilin. Sanggup membakar diri untuk menerangi orang lain. Begitu mulianya kerjaya guru ini, bukan hanya mengajar malah memberikan pendidikan yang sempurna untuk memastikan setiap anak-anak muridnya berjaya di dunia dan di akhirat.

Kalau tiada guru, apa akan jadi kepada kita? Adakah ibu bapa kita sahaja yang boleh mengajar kita? Tidak. Gurulah insan yang paling layak untuk mengajar dan sekolah merupakan institusi pembelajaran yang wajib dihadiri oleh setiap anak-anak untuk menimba pelbagai ilmu.

Terkenang seketika dahulu semasa aku bersekolah rendah (darjah berapa tak ingat). Ada seorang ustazah mengajar membaca Doa Qunut. Beliau suruh kami semua menghafalnya dan minggu seterusnya dia akan menguji setiap murid dan memastikan kami semua menghafalnya. Nak dijadikan cerita, pada minggu yang dinantikan, aku dan beberapa orang murid-murid lain tak dapat menghafal Doa Qunut dan kami telah didenda. Nak tahu denda apa? Punyalah malu, kami semua kena merangkak-rangkak melalui sederet bangunan sekolah. Pergi dan balik merangkak. Pelajar-pelajar kelas lain tengok dan ketawa. Mak ooii.. Punyalah malu.

Tapi akhirnya, setelah bertungkus lumus cuba menghafal, aku berjaya menghafalnya. Alhamdulillah, sehingga kini aku hafal Doa Qunut. Kalau sesiapa yang belum menghafal Doa Qunut tu, di sini aku ada sediakan DOa Qunut untuk kita sama-sama menghafal dan mempraktikkannya.

Doa Qunut



1 comment:

  1. Time Blog Walking,

    Tu lah jasa cikgu...tapi skrg ini..baru je..cubit pipi murid..dah mak bapak p sekolah.....dulu lain,skrang lain.....kan!

    Kalau sudi kunjung2 sya di blog yang tak seberapa ini.........

    http://cayob.blogspot.com/

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...