Friday, April 8, 2011

SUKA GANJIL ATAU GENAP?

Hari ni aku nak cerita pasal ganjil dan genap. Tahukan apa itu ganjil dan genap? Macam nomborlah, yang ganjil tu 1,3,5,7 dan 9. Manakala nombor genap pula 2,4,6,8 dan 10. Sekarang ini aku nak cerita sedikit pasal perihal ganjil dan genap daripada apa yang aku baca, yang aku paham dan melalui pengalaman.

Ganjil? Benda ganjil. Mahkluk ganjil. Apa benda ni? Biasanya benda ganjil ni dikatakan benda yang jarang kita jumpa. Begitu juga dengan perkara ganjil, iaitu perkara yang jarang-jarang berlaku. Bolehkah di sini kita tafsirkan bahawa ganjil itu adalah aneh atau menakjubkan? Terserahlah kepada pemerhatian dan pemikiran bagi mereka yang merasakannya.

Kalau diberikan genap atau ganjil, anda pilih yang mana? Ada pendapat mengatakan lebih baik pilih ganjil. Kerana apa? Kerana ganjil bersifat tidak sempurna, tidak cukup atau tidak genap. Apabila sesuatu itu belum sempurna, pastinya kita akan lebih berusaha untuk menyempurnakannya untuk mengenapkan. Selagi tidak genap, selagi itulah kita akan berusaha dan terus berusaha. Lain pula kalau genap. Kalau dah genap makanya seseorang itu akan lebih berpuas hati kerana apa yang dimiliki dan sudah tentunya tidak akan berusaha lagi.

Ada masa dulu-dulu, kalau nak bergambar saja mesti nakkan genap. kalau ganjil jadi apa? Orang dulu kata kalau ambil gambar dengan jumlah orang yang ganjil maka salah seorang dari dalam gambar tu akan meninggal dunia. Betul ke? Aku secara peribadi langsung tak percaya.

Lagi satu yang perlu kita sebagai umat Islam tahu bahawa :

Allah itu ganjil dan Allah sukakan yang ganjil (Hadith Riwayat Al-Bukhari)



7 comments:

  1. patut la malam lailatul qadr diberi pada malam ganjil kan...

    ReplyDelete
  2. aku pun suka nombor ganjil...no. 7..heheh

    ReplyDelete
  3. MADAM LALA : 7 MEMANG UNIK DAN SANGAT MENARIK. 7 PETALA LANGIT, 7 PETALA BUMI..

    ReplyDelete
  4. cikgu tie suka nombor genab....4848.hehehe....rasa sempurna sangat nombor tu.

    ReplyDelete
  5. Pasal yg bergambar tu saya pon x stuju juga....

    ReplyDelete
  6. Aku suka belajar nombor ganjil

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...