Friday, March 4, 2011

PERKARA YANG DIBENGANG SEMASA MEMANDU

Memang betullah dengan apa yang orang selalu cakap. Dalam banyak-banyak benda kita boleh bersabar, tapi ada satu situasi ni memang sukar untuk bersabar iaitu ketika memandu. Perkara ini pun memang sering terjadi pada aku.

Apa yang aku bengangkan ialah pasal sikap pemandu-pemandu yang suka-suka tidak mahu ikut peraturan atau tidak mahu berdisiplin di jalan raya. Sudahlah tak ikut peraturan, menyusahkan orang lain pulak tu.




Di bawah ini aku gariskan beberapa sikap pemandu jalan raya yang boleh membuatkan orang lain bengang :

1. Memotong sesuka hati tanpa memberi isyarat.

2. Pandu tidak ikut lorong dan menyusahkan orang lain (kalau orang luar takpe jugak, tapi nombor plat tempatan)

3. Masuk simpang secara mengejut dan tak memberi isyarat.

4. Mengikori rapat (cucuk angin) kenderaan hadapan (walaupun hakikatnya lorong sebelah kanan ada ruang)

5. Parkir di tepi jalan sesuka hati dan menganggu lalu lintas.

6. Memandu laju dan tak tentu hala. (apa ingat jalan raya litar F1 ke?)

7. Keluar muncung kereta terlebih semasa hendak keluar simpang walau pada hakikatnya dia mahu menunggu kereta kereta lengang jugak (orang yang mengikut lorong yang betul terpaksa mengelak muncung kereta dia)

8. Dah potong kenderaan lain, lepas tu boleh masuk semula secara mengejut (pangkah).

Dah, ni saja lah yang dapat aku fikirkan buat masa ni. Korang pulak, apa yang selalu dibengangkan ketika memandu?

(ps : Namun aku sentiasa cuba bersabar. Taknak maki-maki. Diorang bukan dengar pun)

6 comments:

  1. niesz pling tak suka kalu pemandu tu tak bg signal time nk masuk selekoh..mmg niesz menyumpah la..geram je..

    ReplyDelete
  2. IEDA : SABAU IEDA.. JANGAN BENGANG-BENGANG.. :)

    NIESZ : SABAU-SABAU.. BAWAK BERTENANG..

    ReplyDelete
  3. huhuhhuuhhu.....sebab dah kerap sgt terkena, aku buat budu je huhuhuhhh

    ReplyDelete
  4. Yg x bagi signal tu yg paling saya bengang...:(

    ReplyDelete
  5. SAHROM : TU LA.. SEKARANG SAYA DAH CUBA BUAT BERSABAR.. TARIK NAFAS PANJANG2 KALAU NAK MARAH..

    AZZEY : SAMALAH KITA.. TADI BARU JE KENA.. MASA NAK PEGI SOLAT JUMAAT.. ORANG DEPAN MAIN MASUK JE..

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...