Wednesday, February 16, 2011

TIPS TEMUDUGA DI JABATAN KERAJAAN

Siapa yang tak mahu dengan agensi kerajaan? Rasanya ramai yang mahu bekerja di agensi kerajaan bukannya swasta, walau sebenarnya syarikat swasta lebih memberikan imbuhan gaji dan bonus yang lebih besar. Mungkin mereka beranggapan bekerja dengan agensi kerajaan lebih terjamin, ada pencen dan lain-lain keistimewaan.

Tak kisahlah apapun tanggapan orang tentang pekerjaan di agensi kerajaan mahupun swasta, di sini ada beberapa tips yang mungkin boleh dipelajari apabila mahu pergi temuduga di agensi kerajaan.

Gambar : Makcik Google

1. Membuat ulangkaji

Para bakal ditemuduga perlu membuat pembacaan / ulangkaji berkenaan fungsi jabatan, peranan jawatan, nama menteri dan timbalan menteri yang terlibat dalam jabatan, pekeliling-pekeliling kerajaan dan lain-lain pembacaan yang difikirkan perlu.

2. Pakaian

Bagi lelaki yang hadiri temuduga bagi jawatan yang tinggi adalah elok berpakaian kameja lengan panjang berwarna lembut (biru cair, putih), bertali leher yang bersesuaian dan menggunakan kot. Bagi jawatan yang rendah pula, memadai dengan memakai kameja lengan panjang dan bertali leher.

Bagi perempuan pula, jangan memakai pakaian yang menjolok mata. Pakaian yang dipakai hendaklah sesuai dan memilih corak yang sederhana dan warna yang tidak "garang".

Kasut pula sebolehnya berwarna hitam dan harus dikilatkan. Stokin perlu berwarna gelap dan tidak berbelang-belang.

3. Percakapan / Pertuturan

Semasa ditemuduga, setiap perkataan yang dituturkan mestilah terang dan jelas bagi memudahkan penemuduga memahami apa yang dituturkan. Selain itu, perlu bertutur dengan penuh keyakinan dan sopan.

Sekiranya tidak boleh menjawab sesuatu soalan yang ditanya, seeloknya jangan jawab tidak tahu, sebolehnya menjawab sesuatu yang mungkin berkaitan dengan soalan tersebut dengan lancar.

4. Posisi Duduk

Posisi duduk juga memainkan peranan penting. Jangan mengalihkan kerusi yang telah disediakan, anda hanya perlu duduk dengan selesa dan tegak. Jangan duduk secara membongkok, mengiring atau lain-lain yang difikirkan tidak perlu. Posisi kaki pula jangan disilang dan dilunjurkan.

5. Fizikal

Rambut hendaklah tidak panjang dan perlu disisir rapi. Jangan biarkan rambut kering tidak berminyak, tetapi janganlah sampai terlebih minyak rambut. Bagi perempuan, rambut hendaklah disisir rapi dan jangan sampai menutup muka. Seeloknya rambut yang panjang diikat kemas.




Boleh menggunakan minyak wangi tetapi jangan menggunakan minyak wangi yang baunya terlalu kuat. "Make up" juga tidak boleh terlalu tebal.

Inilah saja yang dapat digariskan. Moga sedikit sebanyak ianya dapat panduan bagi mereka yang bakal ditemuduga. Selamat ditemuduga dan selamat maju jaya. :)

4 comments:

  1. tips yg blh dikongsi bersama...

    p/s: klik ur HB

    ReplyDelete
  2. AZZEY : ADA BETULNYA TAK? KAMU PON KERJA KERAJAAN JUGAK KAN..

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...