Saturday, February 19, 2011

KENALI TARIAN SINGA

Tarian Singa adalah sebahagian daripada tarian tradisional dalam adat warisan masyarakat Cina, yang mana penari akan meniru pergerakan singa dengan menggunakan kostum singa. Kostum singa itu dimainkan oleh dua penari iaitu seorang memainkan di bahagian hadapan dengan menggerakan kepala kostum, manakala pasangan penari akan memainkan bahagian belakang kostum singa tersebut. Kedua-dua penari itu akan bergerak seakan-akan singa di atas pentas yang disediakan. Tarian singa ini akan diiringi oleh gong, dram, dan dentuman mercun yang dikatakan akan membawa tuah.


Sejarah singa dianggap sebagai pelindung dalam kebanyakan adat orang Asia, terutamanya bagi mereka yang berketurunan orang Cina. Tarian singa menjadi adat di negara China, Taiwan, Jepun, Korea, Thailand, dan Vietnam. Setiap negara tersebut mempunyai corak dan bentuk tarian yang berbeza. Namun tarian ini lebih terkenal sebagai warisan orang Cina, kerana dikatakan sejarahnya bermula lebih 1,000 tahun lalu. Dua tarian singa yang amat popular ialah "Tarian Singa Utara" dan "Tarian Singa Selatan".

Tarian Singa Utara adalah berasal dari bahagian utara China yang menggunakan tarian ini sebagai hiburan diraja. Kostum singa mereka menggunakan warna merah, jingga dan kuning (hijau bagi kostum singa betina). Tarian Singa Utara adalah lebih banyak pergerakan akrobatik dan bertujuan sebagai hiburan.




Tarian Singa Selatan lebih membawa perlambangan alam sekitar. Tarian ini selalu dipersembahkan sebagai istiadat upacara membuang semangat jahat dan upacara meminta tuah. Tarian Singa Selatan menggunakan pelbagai warna dan kepala kostum mempunyai mata yang lebih besar daripada Singa Utara, dan mempunyai cermin serta sebatang tanduk di hadapan kepalanya. mata singa itu hitam,putih atau merah,putih menunjuk kan garang.

Ps : Kenapa Tarian Singa? Sebabnya pada 26 / 02 / 2011 ini aku telah diarahkan oleh bos aku untuk membuat satu bengkel yang dikenali sebagai Bengkel Mengenali Tarian Singa 1 Malaysia. So, sesiapa yang berminat tu, bolehlah datang ke Dewan Perbadanan Muzium Melaka.. :)

9 comments:

  1. ooo..baru tau.. ingatkan semua tarian singa sama aje....

    ReplyDelete
  2. saya suka tgk yg ade tiang tggi2 tu...kagum laa,dieorg tk jatuh pn...:)

    saye bru jumpe kotak comment..keh2
    slame ni datg tk pernh jumpe...huhu
    sory ye, fairus..:)

    ReplyDelete
  3. NUR AISYA : KADANGKALA ADA JATUH KUGAJ DARI TIANG YANG TINGGI TU.. AIK.. BARU JUMPA KE..?

    ReplyDelete
  4. haha...aah, camne nk cri ye??sye tekan kt comment terkini je ni...klu kt entry sye tk jumpe...wakaka

    ReplyDelete
  5. aku kecik² dulu takut giler tgk tarian singa taw. pengsan nangis if tarian singa dpn mata...haha

    ReplyDelete
  6. NURAISYA : TRY TEKAN KAT TAJUK ENTRY..

    RED : SAMALAH KITA PON.. KECIK2 DULU TAKUT GAK DENGAN TARIAN SINGA.. JANGAN KATA TARIAN SINGA, DENGAN SANTA CLAUS PON TAKUT JUGAK.. :p

    ReplyDelete
  7. Ala kat Melaka....buat le kat kajang ni ha....he3....

    ReplyDelete
  8. AZZEY : KAJANG DENGAN MELAKA TAK JAUH.. 1 JAM 30 MINIT LEH SAMPAI..

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...