Monday, February 7, 2011

KANAK-KANAK MATI AKIBAT AIDS. SIAPA YANG BERSALAH?

Kasihan.. Sangat kasihan. Kanak-kanak yang masih belum puas mengenal dunia, meninggal akibat perbuatan ibu bapanya sendiri. Ibu bapa yang bersalah kerana mengambil dadah mahupun seks bebas lalu terkena jangkitan HIV dan virus tersebut juga terkena kepada anaknya. Anaknya meninggal dunia diusia yang sangat muda. Siapakah yang bersalah? Adakah anak itu yang bersalah?


Kita yang sudah besar panjang ini haruslah beringat. Dadah itu musuh negara. Dadah mampu memusnahkan kehidupan manusia. Tetapi mengapakah najis dadah itu terus dijadikan tuhan? Sehinggakan kita sanggup menjadi hamba yang setia kepadanya. Sudahlah menghisap dadah, berkongsi pula jarum suntikan, akhirnya terkena AIDS. Penyakit yang belum ada ubatnya sehingga kini. Sudah tahu akibat baik buruknya, tetapi dadah tetap bermaharaja di hati. Yang menjadi mangsa, anak-anak.

Seks bebas. Satu lagi masalah zaman kini. Tak kiralah seks bebas antara lelaki dan perempuan mahupun sesama sejenis, sama-sama mendatang keruntuhan masyarakat. Dalam Islam sudah terang lagi nyata ada menyebut bahawa zina itu dosa besar dan wajib dielakkan. Tetapi kini, ia seperti satu perkara yang biasa. Dengan pelacurnya, dengan maknyah, pondan, gay dan sebagainya. Malahan yang sudah ada isteripun sanggup pergi makan luar. Sekali lagi siapa yang akan menjadi mangsa sekiranya mereka terkena AIDS? Anak-anak juga yang jadi mangsa.





Pada mereka yang bergelumang dalam najis dadah dan seks bebas, harap segeralah berhenti dan bertaubat selagi tiada jangkitan virus HIV. Jangan sudah terkena baru hendak bertaubat sedangkan penyakit tersebut telah menular dalam badan. Sungguhpun kita tidak menyayangi diri kita, tetapi sayangilah waris kita, iaitu anak-anak. Jangan kerana kita, mereka menjadi mangsa.

4 comments:

  1. Kesedaran sendiri itu amat penting utk menghindari semua perkara buruk ni..

    p/s: klik ur HB

    ReplyDelete
  2. AZZEY : BETUL TU.. MASING-MASING SEDAR.

    ReplyDelete
  3. salahkan mak ayah diaorg!!! cian kanak2 tersebut :D

    ReplyDelete
  4. FADHEELA : BETUL TU.. KESIAN ANAK TERSEBUT..

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...