Thursday, January 13, 2011

NOVEL INTERLOK UNTUK DIHAYATI BUKAN UNTUK DIBAKAR

Setelah 40 tahun diterbitkan, novel Interlok karya Sasterawan Negara Datuk Abdullah Hussain telah dibakar oleh kira-kira 100 kaum India di Dewan Sentosa, Majlis Perbandaran Klang yang tidak berpuas hati berikutan ada kandungan dalam novel tersebut didakwa mempunyai perenggan yang berunsur perkauman.

Dengan isu yang kian hangat kini, aku berusaha untuk mendapatkan buku ini di kedai buku, tapi malangnya novel ini tiada dijual di kedai buku yang aku pergi. Ada juga bertanya kepada kawan-kawan samaada mempunyai buku ini, tapi seperti biasa, ianya tiada. Jadinya, aku membuat satu tinjauan peribadi mengikut sinopsis dan maklumat-maklumat yang aku perolehi daripada akhbar-akhbar tempatan.





Pada pendapat aku, novel Interlok ini seharusnya tidak punya sebarang masalah. Ianya dikarang dengan menggunakan fakta-fakta sejarah yang diperolehi oleh pengarang. Justeru itu, adalah tidak molek kiranya sejarah bangsa sendiri tidak mahu terima. Bukannya niat untuk menghina, tetapi ianya adalah realiti dan benar-benar berlaku.

Novel ini lebih kepada kita mengenali asal-usul kita, dan dari asal-usul itu kita jadikan pedoman untuk terus berjaya. Ia memperlihatkan bagaimana suatu ketika dahulu kaum-kaum Cina dan India datang ke tanah Melayu, duduk bersama orang Melayu, bekerjasama sehingga membawa kepada kemakmuran dan sebati hidup bersama.

Oleh itu, pada kaum India yang berada di Malaysia yang penuh dengan kemakmuran ini, janganlah cuba memperbesarkan isu ini. Tiada apa yang perlu dimarahkan. Fikirlah dari sudut yang positif. Aku percaya, panel-panel yang memilih novel ini sebagai teks sastera sekolah menengah telah mengkaji segala aspek sebelum membuat pilihan.

Selari dengan gagasan 1 Malaysia yang dibuat oleh YAB Perdana Menteri, aku lihat novel ini adalah satu penulisan yang benar-benar melambangkan penyatuan dan perpaduan kaum di Malaysia.

Oleh itu sekali lagi dengan ikhlas hati aku berpesan (sebagai orang biasa) terimalah buku ini. Jangan kerana kita, anak-anak yang hendak belajar menjadi mangsa keadaan. Jadilah seorang yang positif, berfikir secara positif dan buat benda yang positif.

9 comments:

  1. Apa tajuk novel ni ek....aiyu nk ty cari ler.....kat mana ader isu perkauman tu~

    ReplyDelete
  2. AIYU : AISEYMAN.. TAKKAN TAK TAHU.. NOVEL INTERLOK YANG BAKAL MENJADI TEKS SASTERA TINGKATAN 5. SEKARANG SEDANG HEBAT DIPERDEBATKAN.

    ReplyDelete
  3. Interlok dah lama berada di pasaran, tulisan sasterawan negara. Novel ni dah pun jadi buku teks aliran sastera peringkat SPM. novel ni berteraskan sejarah dan situasi sebenar... of course ceritakan tntang masyarakat berbilang kaum. memang dia hentam bangsa MELAYU dan INDIA.

    Yang kaum India nak kecoh apasal? terima je kenyataan, itulah hakikatnya dan cuba improve lah. Orang Melayu tak melenting pun sbb kami jadikan itu sebagai peringatan bagi kami... ok apa, sekurangnya ada orang yang tegur bangsa sendiri.

    Kaum Melayu juga diperkatakan leh KauM lain, lihat dlm blog dan ceramah2 mereka namun ada ke Kaum Melayu bising?

    Jangan ambil kesempatan, kami diam bukan sebab kami takut. kami menghormati masyarakat berbilang bangsa. kami hargai keamanan tapi kami tak gentar kalau mereka mencabar!

    sekarang kaum Cina pula mempertikaikan azan walau dah hidup bersama di Malaysia berpuluh tahun...

    ReplyDelete
  4. erk? yker? keyrill ni form 5... hehehe! tulah nak tanya... hurm... apa dah jadi ngan buku tu>?

    ReplyDelete
  5. PANGLIMA : TERIMA KASIH DI ATAS ULASAN ANDA. HARAP MEREKA2 DILUAR SANA FAHAM.

    KEYRILL : TAK TAHU LAGI STATUS BUKU NI. SAMA ADA TERUS BOLEH DIGUNAKAN DI PERINGKAT SEKOLAH ATAU SEBALIKNYA. KITA WAIT AND SEE LAH NANTI..

    ReplyDelete
  6. AZZEY : DIORANG TERLALU IKUT PERASAAN.. TAK MAHU KENAL SEJARAH..

    ReplyDelete
  7. diorang tu sebenarnya tak nak terima kenyataan tentang asal usul mereka...

    ReplyDelete
  8. AMRY : SO SEKARANG BUKAN MELAYU SAJA YANG MUDAH LUPA. INDIA PUN MUDAH LUPA JUGA.

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...