Monday, January 24, 2011

KISAH DISEBALIK KEMENANGAN LEE CHONG WEI

Gambar : Makcik Google

Tahniah diucapkan kepada pemain perseorangan lelaki badminton negara, Datuk Lee Chong Wei kerana sekali lagi mengharumkan nama negara dengan kemenangan ke atas pemain Indonesia, Taufik Hidayat di Kejohanan Terbuka Malaysia Super Series 2011.

Kemenangan Malaysia dalam perseorangan lelaki adalah memang seperti yang telah diramalkan dengan prestasi Lee Chong Wei berada di tahap terbaik. Apa yang hendak dibicarakan ialah bukan sekadar kemenangan, tetapi tentang penonton.

Kita mungkin terlupa sejenak tentang gelagat penyokong Indonesia ketika pasukan bolasepak negara mahu bertantang ke Indonesia dalam perlawanan akhir kedua Piala Suzuki. Kita mendapat provokasi yang hebat sehinggakan tiada penyokong Malaysia yang mengibarkan bendera Malaysia di stadium Pada perlawanan tersebut.





Namun, ia agak berbeza apabila perlawanan akhir badminton yang berlansung di Stadium Putra, Bukit Jalil semalam (23.01.11) di mana penyokong Indonesia bebas mengibarkan bendera bagi menyokong pemain mereka, bahkan mereka begitu senang duduk bersama-sama penyokong Malaysia yang langsung tidak menghiraukan kehadiran mereka.

Di sini dilihat masyarakat Malaysia memang suka dan cintakan kemakmuran dan ketenangan. Walaupun kita pernah diprovokasi dalam tempoh 1 bulan yang lalu di Indonesia, namun ternyata penyokong Malaysia tidak mudah melatah dan tidak bertindak melebihi batas ke atas penyokong Indonesia. Malahan mereka dilihat begitu akrab dan saling terhibur dengan perlawanan tersebut.

Adalah diharapkan agar keadaan baik seperti ini akan berterusan, tak kiralah di mana sesuatu perlawanan diadakan samada di Malaysia mahupun di Indonesia. Kita negara serumpun, duduk di Timur lagi, oleh itu jagalah tatasusila kita sebagai warga Timur yang sememangnya penuh dengan adab dan budi pekerti yang baik.

10 comments:

  1. IEDA : YUP.. RAKYAT MALAYSIA MEMANG TINGGI SEMANGAT KESUKANANNYA DAN SUDAH TENTU PENYABAR,.. :)

    ReplyDelete
  2. Rakyat Malaysia lebih waras di bandingkan dengan rakyat Indonesia Hehehehhe..

    Obama minta projek dari China

    ReplyDelete
  3. MIECYBER : YA PAK.. ORANG KITA MASIH WARAS..

    ReplyDelete
  4. sedih la waktu malaysia menentang indonesia dalam Piala Suzuki AFF dulu di stadium bong karno...
    apapun dalam perlawanan badminton ni, syabas diucapkan kepada rakyat malaysia kerana telah menerapkan semangat kesukanan yang sebenar. bukan semangat perkauman, harap rakyat indonesia sedar...

    ReplyDelete
  5. AMRY : INDONESIA KENA BELAJAR DENGAN MALAYSIA BAGAIMANA CARA NAK MENANG BAIK BOLASEPAK MAHUPUN BADMINTON. DAN JUGA KENA BELAJAR BAGAIMANA NAK JADI WARGA YANG PENYABAR.. TENANG AJA PAK..

    ReplyDelete
  6. dlm sukan ni kita sedar nama baik perlu dijaga. dulu2 penyokong malaysia pernah ditegur krn terlalu bersemangat. di sukan asia doha kalau x silap, KKK dan tan boon heong berjuang. masa tu penyokong malaysia memang menang sorak dan beregu emas kita tampil juara. sungguh semangat kesukanan org2 malaysia ni..

    ReplyDelete
  7. TARABASSING: BIASALAH TU..MALAYSIA BOLEH.

    ReplyDelete
  8. ANON : SAMA -SAMA.. EH.., APA YANG DITERIMA KASIHKAN TU?

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.