Monday, January 10, 2011

JPJ PERKENALKAN SISTEM BORANG ADUAN KEPADA PENUMPANG BAS

Kemalangan-kemalangan maut yang melibatkan bas yang kerap berlaku baru-baru ini telah membuatkan pihak Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) memperkenalkan satu kaedah di mana setiap penumpang bas dikehendaki mengisikan borang aduan bagi memastikan setiap perjalanan dengan menggunakan bas dalam keadaan selamat.

Disini aku ingin menyokong tindakan pihak JPJ yang melaksanakan tindakan seperti ini. Namun setiap kaedah yang diperkenalkan semestinya ada baik dan buruknya. Jadinya, dalam memperkenalkan sistem borang aduan ini, pihak JPJ seharusnya melaksanakan ia dengan bersungguh-sungguh dan bukannya sekadar melepaskan batuk di tangga.





Antara kebaikan yang boleh diperolehi dalam sistem ini semestinya dapat membantu pihak berkuasa mengenalpasti pemandu-pemandu yang memandu secara merbahaya, dapat meningkat mutu keselamatan penumpang dan sebagainya. Dengan ini kemalangan melibatkan bas dapat dikurangkan atau terus dapat diatasi.

Keburukannya pula ialah berkemungkinan penumpang tidak atau gagal memberikan aduan yang sepatutnya atau sekadar menipu maklumat yang diberikan. Yang akan teraniaya ialah pemandu dan syarikat bas terbabit. Mungkin juga kaedah ini sendiri tidak dapat kerjasama daripada setiap penumpang sama ada mereka malas untuk menulis atau sengaja tidak memberikan kerjasama.

Setiap kaedah atau pelaksanaan sesuatu sistem ada pro dan kontranya. Oleh itu, pihak yang berkaitan adalah bertanggungjawab untuk memastikan setiap kaedah dilaksanakan dengan baik dan sempurna tanpa gagal bagi memastikan objektif pelaksanaan dicapai dengan jayanya.

2 comments:

  1. fairusmamat; ada pro & kontra nya ye.....:)

    ReplyDelete
  2. azzey : Memang pon.. Pelaksanaan kenalah betul dan bersungguh-sungguh..

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...