Thursday, January 27, 2011

BERSIHKAH AIR DI RUMAH KITA?

Gambar Ehsan : asiaexplorer.com

Satu persoalan yang perlu kita jawab... Bersihkan air yang dibekalkan ke rumah kita? Di manakah asalnya air yang mengalir dari air paip di rumah kita?

Sungai... Inilah jawapannya. Sungai merupakan nadi utama yang menyalurkan bekalan air "bersih" ke rumah kita. Tetapi adakah ia benar-benar bersih? Atau sekadar bersih pada luaran tetapi dalamannya kotor dengan pelbagai bendasing.

Gambar : Makcik Google

Sekiranya sungai tercemar bagaimana? Tercemar dengan kotoran, dengan bangkai haiwan mahupun manusia, dengan najis dan pelbagai kotoran lagi. Memang benar sebelum air tersebut disalurkan ke rumah-rumah ia akan melalui proses rawatan air samaada dengan membunuh kuman, mencampurkan klorin dan sebagainya. Tetapi adakah ia akan menjadi bersih sebersih bersihnya? Menang benar pada zahirnya air itu bersih, tetapi pada batinnya adakah begitu juga?

Cakap tak guna, tikam tak kena kita fikirlah sama-sama...





4 comments:

  1. Tak bersih lah. Air kat umah aku klo lepas masak mesti nampak mcm berminyak² sket.

    ReplyDelete
  2. FIZA : MEMANG TAK BERSIH SEBENARNYA AIR KAT UMAH KITA.. KALAU TAK PERCAYA PERGI TEST DENGAN SUATU ALAT YANG DIGUNAKAN OLEH INDAH WATER.. NAMPAK JERNIH, LEPAS TEST, HABIS SEMUA KARAT, KOTORAN SEMUA MUNCUL..

    ReplyDelete
  3. aIR kotor buatkan nak minum pun tak slamat..sbb tu setiap umah skrg pkai water filter.maka pengedar water filter pun dpt untung lebih..hihi

    ReplyDelete
  4. AIRANIEZ : BUKAN SEMUA FILTER DAPAT MENGHAPUSKAN SEMUA KOTORAN YANG TERSIRAT TU..

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.