Friday, December 24, 2010

TARIK DUIT

Tarik duit... Ada ke yang mempercayainya? Aku secara peribadi memang tak percaya benda-benda macam ni. Tapi tak tau la pula pendapat orang lain. Aku memang tak pernah pun dengar cerita yang benar-benar dari mulut orang yang pernah berpengalaman dalam kegiatan tarik duit. Tapi dalam minggu ni aku ada pengalaman berjumpa dengan dua orang yang berlainan yang bercerita tentang aktiviti tarik duit.





Situasi pertama, ada seorang kenalan yang berpelajaran sehingga PhD bergelar Dr. sedang berbual dengan aku pasal kerja. Tiba-tiba ada seorang kenalan dia call mengatakan dia telah dikenalkan dengan seseorang dari negara Arab yang pandai tarik duit. Tetapi Dr. tu pesan pada member dia tu agar tidak mempercayainya kerana itu adalah satu penipuan.

Situasi dua, seorang kenalan aku bergelar ustaz telah bercerita pengalaman dia pergi tarik duit di suatu tempat (dirahsiakan), tetapi akhirnya dia tidak membabitkan diri kerana berpendapat ia tidak benar. Tetapi dia ada menyatakan bahawa kawannya juga seorang ustaz telah ditipu belasan ribu ringgit gara-gara aktiviti tarik duit.

Nak tahu modus operandinya? Melalui apa yang dicerita oleh Dr. dan ustaz tadi, modus operandinya sama sahaja. Mula-mula suatu ritual dijalankan. Kemudian duit yang "ditarik" itu benar-benar ada dan keluar dalam suatu bekas. Memang nampak, dan begitu banyak. Tapi sebelum dapat mengambil duit tu, orang yang nakkan duit tu perlu memberikan sejumlah wang yang agak banyak untuk dicampur dan digaulkan dengan duit-duit "ditarik" tadi dan perlu menunggu dalam beberapa hari yang ditetapkan untuk mengambil duit tersebut. Setelah hari yang dijanjikan telah tiba, duit dengan orang yang menarik duit lesap entah kemana. Alamatnya, kena tipu la tu.

So, moral of the story, janganlah percaya sangat dengan benda-benda yang pada pendapat peribadi aku sebagai benda karut. Kalau betul orang tu pandai tarik duit, kenapa dia tak tarik duit untuk diri dia sahaja. Dah banyak duit sedekahkan pada orang yang memerlukan.

Satu lagi moral, simpan sahajalah duit gaji tu. Jangan bazirkan dan tertipu dengan benda-benda macam ni. Penat kerja untuk dapatkan duit, dah dapat kena tipu pulak.. Baik simpan saja duit dalam bank atau masuk dalam akaun pelaburan.., lagi selamat.

3 comments:

  1. haa tol tuh. aku setuju ssgt dan statement last ko tuh bro. penat wooo carik duit..huhu

    ReplyDelete
  2. azzey : Percayalah.. Aku pon tak percaya.

    Red : Ya betul.. Membazir aje..

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...