Monday, December 27, 2010

PERKARA YANG DIKATAKAN YA SEMASA TEMUDUGA DAN TIDAK SELEPAS DAPAT KERJA

Kalau semasa temuduga untuk mendapatkan pekerjaan, sudah pasti kita menyatakan boleh membuat itu ini. Sebaliknya selepas mendapat kerja, kita mula lupa apa yang kita janjikan semasa ditemuduga dahulu. Antara yang kita mungkiri ialah :

1. Berpindah Lokasi

Masa temuduga - "Boleh.. Sabah, Sarawak pun saya sanggup."

Selepas mendapat kerja - "Saya dah kahwin, takkan nak duduk jauh-jauh dari suami." / "Saya tak mahu ke kawasan pedalaman."

2. Buat Kerja

Masa temuduga - "Saya berkebolehan membuat pelbagai tugas."

Selepas mendapat kerja - "Eh, itu bukan tugas saya. Saya buat tugas saya saja" (padahal dalam senarai tugas ada menyatakan "tugas-tugas lain yang diarahkan dari masa ke semasa")

3. Tepati Masa

Semasa temuduga - "Saya seorang yang pentingkan masa dan saya amat menepati masa."

Selepas mendapat kerja - Datang kerja lewat, ada minum pagi, makan tengahari dan minum petang. Huh, macam-macam makan ada…





4. Integriti

Semasa temuduga - "Saya seorang yang berintegriti. Saya bencikan rasuah."

Selepas mendapat kerja - "Encik, susah nak luluskan projek ni, kalau ada duit kopi senanglah sikit." / "Encik beri sebutharga, nanti saya adjustkan" / "Bro.. Nanti tolong punchkan kad aku.." / "Hello taukey, bagi resit kosong satu."

5. Bos

Semasa temuduga - "Saya seorang yang sangat meenghormati ketua."

Selepas mendapat kerja - "Kau tahu tak bos kita kan pet pot pet pot..." / "macam #*'!?* bos kita tu..."

Moral dari apa yang aku tulis ini... Eh, kita pikirlah sama-sama..

4 comments:

  1. fairusmamat: hmmmmmmmm....ada kebnenarannya gak nih.....:)

    ReplyDelete
  2. azzey : yang benar le ni.. Bukan olok2..

    ReplyDelete
  3. bro..nk ambil untuk kongsi boleh

    ReplyDelete
  4. RED COLONIES : BOLEH AMBIL.. JANJI NANTI TAG NAMA SAYA YE.. :)

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...