Monday, December 27, 2010

PENTINGKAH INSURANS?

Entah kenapa hari ini aku buat entry pasal insurans sedangkan aku bukanlah seorang agen insurans. Pentingkah insurans pada korang semua? Pada aku, ianya penting.

Sekarang ni aku lihat insurans adalah penting, kerana ianya bukan sahaja melindungi diri kita sendiri malahan kalau kita meninggal dunia sekalipun, orang rumah dan anak-anak kita dapat mengecapi sedikit sumber kewangan dan dapat menampung hidup dalam tempoh tertentu.





Ada yang mengatakan mereka tidak cukup duit untuk membayar ansurans bulanan untuk memiliki insurans. Tapi kalau benar-benar mereka mengidapi penyakit, dimanakah duit yang perlu dicari untuk menampung kos perubatan tersebut? Kalau ada insurans kan bagus, insurans akan cover semua tu. Ni tak, sudahlah tiada simpanan, insurans pun tiada, agak-agak macamanalah nak bayar kos perubatan tu.

Kesedaran tentang pentingnya insurans haruslah diperkembangkan lagi. Nanti tiadalah lagi ada yang keluar berita memohon bantuan kewangan untuk merawat penyakit (tapi bagi yang betul-betul tidak berkemampuan dikecualikan dalam hal ini). Aku ni pun bukanlah golongan yang mampu sangat, simpanan pun sedikit saja, pasal itulah aku ambil insurans, agar apa-apa berlaku kelak dapat aku menampungnya.

Tapi jangan pula kita alpa, sekiranya ada orang yang memohon kewangan untuk merawat sesuatu penyakit janganlah kita berkata "itulah taknak ambil insurans lagi, kan dah susah.. " Tolong dan bantulah ia, kerana dunia ini memang dijadikan terdapat golongan yang di atas dan ada golongan yang berada dibawah.

3 comments:

  1. sokong tu encik Fairus!sy pun bukan ejen insurans.tapi sejak kawan baik sy jual insurans & dia byk beritahu sy pasal insurans ni,sy mula buka mata ttg kepentingan insurans.ada makcik penoreh getah yg berpendapatan rm500 sebulan tp bli insurans dpt msuk hospital wad 1st class hny sbb dia ada insurans.patut rakyat Malaysia terutama bangsa Melayu sedar ttg hal ni.^_^

    ReplyDelete
  2. fairusmamat: mmg penting...* based on my experience yg pnh keja dgn insurans company sebelum ni...:)*....

    ReplyDelete
  3. airaniez & Azzey : Yup, insurans memang penting..

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...