Monday, December 27, 2010

JANJI HARUS DITUNAIKAN

Kalau kita sudah berjanji, kenalah tunaikan. Kerana bak kata pepatah lembu dipegang pada tali, manusia pula dipegang pada janji. Kalau kita tak tunaikan janji, kita akan sukar dipercayai lagi. Iyalah.., mana boleh mempercayai orang yang tak tunai janji, dia yang berjanji, dia juga yang memungkiri janji. Kita yang menunggu orang untuk tunaikan janji ni bagaikan menunggu bulan jatuh ke riba. Huh, memang tak boleh dipercayai.

Kalau kita memang tak dapat menunaikan janji, apa kata beritahu kepada orang yang kita berjanji bahawa kita tak dapat tunaikan janji. Kalau macamtu, tak apalah, boleh diterima. Ini tidak, dahlah tak tunaikan janji. Dia duk diam saja. Tak tahu sebarang perkhabaran. Ditelefon tak diangkat, dimesej tidak dijawab. Apa dia ingat kita ni tunggul ke ape?





Rasanya cukuplah membuat perjanjian dengan orang yang suka memungkiri janji. Tak nak pisang berbuah dua kali. Kalau pisang berbuah dua kali, tu dah kira kejadian peliklah tu.

Moral of the story, marilah kita menunaikan janji. Jangan biarkan orang yang berjanji dengan kita tertunggu-tunggu tentang apa yang kita janjikan.

2 comments:

Komen saja... Jangan segan-segan.