Monday, November 15, 2010

PERKARA YANG DIINGAT SEMASA DI BATAM

Semasa aku di Batam, Indonesia inilah perkara-perkara yang aku ingati sehingga kini sebagai maklumat dan pengalaman aku sepanjang berada 5 hari di sana. (8 - 12 November 2010)

2800 Rp :
Semasa aku di sana, nilai matawang RM 1.00 bersamaan 2800 Rp. Aku sentiasa membuat perbezaan harga dalam nilai RM semasa hendak membeli barang. Ternyata harga barangannya tidak jauh bezanya, tetapi ada juga yang murah.

Supir :
Maksudnya ialah pemandu. Sebab aku sentiasa dibawa oleh pak supir yang telah disewa untuk membawa ke mana-mana destinasi yang hendak dituju. Pak supir juga berperanan membantu aku menawar harga semasa membeli belah.

Nagoya Hill :
Pusat membeli belah yang kerap sekali aku tuju. Rasanya hampir 3 kali aku pergi ke situ.

Lembaga Adat Melayu :
Bangunan yang menempatkan Galeri Melaka dan tempat berlangsungnya Seminar Buku Panglima Awang dan Buku Empayar Melaka.

Buku Panglima Awang dan Buku Empayar Melaka :
Buku-buku ini yang membuatkan aku ke Batam bagi melaksanakan pelancaran buku ini. Berkotak-kotak buku ini di bawa dari Melaka dan amat berat kerana buku ini tebal dan bersaiz besar.

TV3 :
Satu-satunya siaran dari Malaysia yang terdapat di hotel. Buletin Utama merupakan rancangan yang harus ditonton.

Bukan Empat Mata :
Rancangan Bual Bicara yang kerap aku tonton setiap malam. Rancangan ini bersiaran selama 2 jam. Memang kelakar dan menyeronokan.

Barack Obama :
Kebetulan masa aku di Batam, presiden Amerika Barack Obama juga membuat lawatan ke Indonesia. Jadinya kebanyakan siaran tv menyiarkan cerita tentang kedatangan Obama. Antara perkataan yang diucapkan oleh Obama yang masih aku ingat ialah "Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera", "Pulang Kampung Nih", Nasi Goreng, Bakso" dan "Indonesia Bagian Bagi Saya"

Swiss-Belhotel :
Hotel inilah tempat aku menginap selama 5 hari 4 malam.

Restoran Pak Datuk :
Restoran makanan Padang yang kerap sekali aku kunjungi. Makanannya memang enak-enak sekali.

Restoran Golden Prawn :
Restoran makan laut, ala-ala restoran terapung. 2 malam makan di sini, tapi aku tak suka sangat masakannya.

Jalan Raya :
Jalan raya di sini kurang lampu isyarat, banyak kenderaan menggunakan hon. Tetapi di sana adalah perkara biasa. Mereka sentiasa berhemah di jalan raya. Sekiranya hon dibunyikan, kenderaan akan memberi laluan dan sekiranya di suatu persimpangan yang tiada lampu isyarat, pemandu hanya perlu menghulurkan hadapan kenderaan dan kereta di hadapan pastinya akan memberikan laluan. Aku beritahu pemandu di sana, di Malaysia kalau orang hon-hon silap-silap dibalas dengan tunjuk penumbuk.

Galeri Melaka :
Galeri yang baru ditubuhkan di bangunan Lembaga Adat melayu, Batam. Kerana galeri inilah aku berada di Batam.

Walikota :
Banyak poster-poster dan Billboard sepanjang jalan raya yang memaparkan wajah-wajah calon wakikota dan wakil walikota kerana pada masa tersebut sedang giat kempen pemilihan walikota.

AXIS : Operator telefon bimbit yang aku gunakan di sana. Kalau aku roaming menggunakan MAXIS harganya agak mahal, jadi aku guna operator sana untuk berhubung ke Malaysia.

Melayu : Orang di sana juga bercakap dalam bahasa Melayu, berbaju Melayu dan mengatakan mereka adalah Melayu.

HPA : Syarikat Multi Level Marketing Malaysia yang aku perasan pusat jualannya terdapat di Batam. Aku sangat teruja kerana aku juga ahli HPA. :)

1 Jam : Perbezaan waktu Malaysia dan Batam ialah 1 jam. Pukul 8.00 malam Malaysia = pukul 7.00 malam Batam.




6 comments:

  1. teringin nak pergi...hrapnya ada rezeki la leh ke sana

    ReplyDelete
  2. Salam bro.
    Best kan g Batam.
    Alhamdulillah aku pun penah g sana, beberapa tahun lepas.

    *Pasal harga tu memang betul, bila compare dan tukar matawang, lebih kurang sama je. hehe

    ReplyDelete
  3. last month pegi batam .. best :D

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...